lennarte skrev:Finns det inte en "inlödd" säkring i reostaten på dom senare modellerna??? Har för mig att jag läst detta någonstans.
Mvh
Lennart
Jag vet inte, det är inte omöjligt som sagt jag har inte rotat i det själv. Dock är det ju så att säkringar i regel går sönder av en anledning, pga för högt strömuttag, med andra ord pga att elektroniken som säkringen ska skydda är trasig, detta kan dock möjligen hända i normala fall pga att konstruktionen är dålig eller att man fått en strömspik pga att man gjort någon koppling eller så. Man kan också möjligen tänka sig att de i undantagsfall kan gå sönder pga mekanisk utmattning pga vibrationer som ju uppstår t ex i en bil, jag tror dock att det är ganska osannolikt.
Naturligtvis ska man ju alltid testa att byta en trasig säkring (OBS!! använd alltid samma värde) om det inte är så att man ser att något är trasigt/brunnet, det finns inget just att förlora på det, i bästa fall var det någon form av strömspik som drog den, i annat fall kanske den går direkt eller efter ett tag och då är det ett fel på elektroniken.
Jag tror att spruckna lödningar är oändligt mycket mer sannolikt än att en säkring gått sönder pga vibrationer (om nu detta ens händer), i en bil utsätts lödningarna för både stora temperaturväxlingar och mycket vibrationer och elektroniken kan även utsättas för fukt. En annan möjlig felorsak är oxiderade kontakter eller avbrott i kablage.