Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Bakgrundsljuset vid instrumentpanelen och vid fläktreglage funkar ej. Det går på samma säkring men säkringen är hel. Väldigt störande då man inte ser hur fort man kör i mörket. Någon som varit med om liknande och kan ana vad som är felet?
Volvo 945 -98
Frågan är om det inte är reostaten som pajat, den matar ju tydligen både instrument och reglagepanel, här är en tråd ifrån det här forumet som handlar om det och beskriver en alternativ lågbudget lösning http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Annars är det ju inte kärnfysik direkt (kanske är lätt för mig att säga som är elektronikreparatör) utan mest svårt att komma åt, det gäller bara att följa och kolla upp var det finns spänning och var den inte finns men borde finnas, till att börja med: finns det spänning på den säkringen som du beskrev.

Själv har jag inte haft det felet utan har ett par belysningslampor i instrumentpanelen som glappar och kan komma och gå av vibrationer om man kör över en skarv i vägen eller så, jag har inte brytt mig om det då det inte har så stor inverkan utan man ser instrumenten ändå.
Finns det inte en "inlödd" säkring i reostaten på dom senare modellerna??? Har för mig att jag läst detta någonstans.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Finns det inte en "inlödd" säkring i reostaten på dom senare modellerna??? Har för mig att jag läst detta någonstans.

Mvh
Lennart
Jag vet inte, det är inte omöjligt som sagt jag har inte rotat i det själv. Dock är det ju så att säkringar i regel går sönder av en anledning, pga för högt strömuttag, med andra ord pga att elektroniken som säkringen ska skydda är trasig, detta kan dock möjligen hända i normala fall pga att konstruktionen är dålig eller att man fått en strömspik pga att man gjort någon koppling eller så. Man kan också möjligen tänka sig att de i undantagsfall kan gå sönder pga mekanisk utmattning pga vibrationer som ju uppstår t ex i en bil, jag tror dock att det är ganska osannolikt.

Naturligtvis ska man ju alltid testa att byta en trasig säkring (OBS!! använd alltid samma värde) om det inte är så att man ser att något är trasigt/brunnet, det finns inget just att förlora på det, i bästa fall var det någon form av strömspik som drog den, i annat fall kanske den går direkt eller efter ett tag och då är det ett fel på elektroniken.

Jag tror att spruckna lödningar är oändligt mycket mer sannolikt än att en säkring gått sönder pga vibrationer (om nu detta ens händer), i en bil utsätts lödningarna för både stora temperaturväxlingar och mycket vibrationer och elektroniken kan även utsättas för fukt. En annan möjlig felorsak är oxiderade kontakter eller avbrott i kablage.
Hej!

Det är sant att reostaten har en inbyggd liten säkring på själva kretskortet!

Säkringen är en svart komponent som kräver lödning för att kunna bytas ut.

Även 740 bör ha en sådan svart säkring.

Här hemma lagade vi instrumentbelysningen genom att bara löda dit en identisk ny säkring på kretskortet.

På så sätt så fungerar fortsättningsvis ljusdimmerns funktion.

Jag har än så länge inte kunnat lista ut vad det är som gör att dessa säkringar löser ut.

Det kanske är vibrationer som ovanstående sa?

SchultzDuvy
SchultzDuvy skrev:Hej!

Det är sant att reostaten har en inbyggd liten säkring på själva kretskortet!

Säkringen är en svart komponent som kräver lödning för att kunna bytas ut.

Även 740 bör ha en sådan svart säkring.

Här hemma lagade vi instrumentbelysningen genom att bara löda dit en identisk ny säkring på kretskortet.

På så sätt så fungerar fortsättningsvis ljusdimmerns funktion.

Jag har än så länge inte kunnat lista ut vad det är som gör att dessa säkringar löser ut.

Det kanske är vibrationer som ovanstående sa?

SchultzDuvy
Aha, där ser man, i så fall så är ju det optimala sättet att byta den som du gjorde. Dock måste jag säga att jag aldrig en enda gång under de 11 åren som jag ägt min 945:a ens kommit på tanken att justera belysningen eller ens att funktionen finns, så jag skulle själv säkert inte bry mig om funktionen "stelopererades" som gjordes. Min första bil hade ingen sådan funktion ens.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]