Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matand12
Tjäna!

Min S 80 T6 har en tendens att bli väldigt varm. Kyltempmätaren visar normalt.
När man sen känner på plaströren till turbona och även kylslangar är dem extremt varma tycker jag (går ej att hålla kvar handen utan rejält obehag).

Nu till frågan: skall en T6 motor leverera sån värme?

Jag är naurligtvis medveten om att över 270 hk "bränner på" lite...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
matand12 skrev:Tjäna!

Min S 80 T6 har en tendens att bli väldigt varm. Kyltempmätaren visar normalt.
När man sen känner på plaströren till turbona och även kylslangar är dem extremt varma tycker jag (går ej att hålla kvar handen utan rejält obehag).

Nu till frågan: skall en T6 motor leverera sån värme?

Jag är naurligtvis medveten om att över 270 hk "bränner på" lite...
HElt normalt. Bilar med el-fläkt blir skitvarma under huven. Fläken startar ju inte innan vattentempen är hög (90 grader eller vad det nu är).

Det gör att det mesat under huven blir stekt.

Har haft andra bilar med visko-koppling till fläken vilket gör att fläkten alltid snurrar lite svagt. Det är suveränt, då behöver man inte "toasta", plast, gummi och elektronik under huven.
Användarvisningsbild
av CarMan
termostaten öppnar ju vid 88 grader så slangen är ju så varm ungeför & dom flästa tycke att det är obehakligt att håla i en så varm slang
av Marbas
Redan vid 70 grader så bränner man sig. Alltså helt naturligt att du tycker det är varmt under huven.

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]