Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av norr
Nu när ecc vill börja köra kyla så slår kompressorn till ca 5-10 sek och slår sedan av 5-10 sek osv osv.
Det finns tillräckligt med kylmedia, det är kotrollerat.

Är det kompressorn som börjar vara slut ?
av Noodles
Hur varmt är det utomhus då detta inträffar?
av norr
Noodles skrev:Hur varmt är det utomhus då detta inträffar?
+10 till +15.
Jag ställde reglagena på max kyla och kände på utblåsen, då kände man att det kom kallt 10-15 sek och "mindre" kallt i 10-15 sek.
Användarvisningsbild
av greeeken
norr skrev:
Noodles skrev:Hur varmt är det utomhus då detta inträffar?
+10 till +15.
Jag ställde reglagena på max kyla och kände på utblåsen, då kände man att det kom kallt 10-15 sek och "mindre" kallt i 10-15 sek.

Programvaruuppdatering?
Användarvisningsbild
av Brainy
Saab reagerar på det sättet när kompressorn inte får tillräcklig kylning från fläkten. Någon kanske kan bekräfta eller dementera att det gäller även på volvo?

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av VolvoB20
norr skrev:Nu när ecc vill börja köra kyla så slår kompressorn till ca 5-10 sek och slår sedan av 5-10 sek osv osv.

Hur vet du att du har EXAKT rätt mängd kylmedel räknat gram, har du haft ut köldmedlet och mätt så som man gör på verkstaden.

För lite gör att lågtrycksvakten slår av efter 10 sek osv osv

För mycket gör att högtrycks vakten slår av efter 10 sek osv.
av norr
VolvoB20 skrev:
norr skrev:Nu när ecc vill börja köra kyla så slår kompressorn till ca 5-10 sek och slår sedan av 5-10 sek osv osv.

Hur vet du att du har EXAKT rätt mängd kylmedel räknat gram, har du haft ut köldmedlet och mätt så som man gör på verkstaden.

Jepp! Jag har varit på kylverkstad och tömt, provtryckt och fyllt igen.
Däremot kunde de inte säga vad det kunde vara för fel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
norr skrev:
VolvoB20 skrev:

Ok, nästa fråga då.

Är det verkligen fel på din AC då, hur varmt var det när du testade. Är det runt 8-15 grader ute så blir ju evaporatorn nedkyld till 2-4 grader på 10-15 sek. Sen slår frostvakten ifrån osv.

Är det +35 grader ute får den kankse gå 30sek - 1,5 minuter innan frostvakten bryter.
av norr
VolvoB20 skrev:
norr skrev:
VolvoB20 skrev: Hur vet du att du har EXAKT rätt mängd kylmedel räknat gram, har du haft ut köldmedlet och mätt så som man gör på verkstaden.

Ok, nästa fråga då.

Är det verkligen fel på din AC då, hur varmt var det när du testade. Är det runt 8-15 grader ute så blir ju evaporatorn nedkyld till 2-4 grader på 10-15 sek. Sen slår frostvakten ifrån osv.

Är det +35 grader ute får den kankse gå 30sek - 1,5 minuter innan frostvakten bryter.
Jag får kolla när det blir ordentligt varmt ute. Det tar väl någon månad till här uppe (kanske).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
norr skrev:
VolvoB20 skrev:
norr skrev: Jepp! Jag har varit på kylverkstad och tömt, provtryckt och fyllt igen.
Ok, nästa fråga då.

Jag får kolla när det blir ordentligt varmt ute. Det tar väl någon månad till här uppe (kanske).
Du kan kolla redan nu. Om du maxxar innetempen ett längre tag så det blir svinvarmt i kupen.

Sen slår du på ACn och sätter på "re-cirk" så kommer evaporatorn att matas med varm kupeluft. Då ska den gå i lite längre intervall.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.