Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Ny mjukvara från Volvo som rättar buggen med att "Boka tid för service" visas trots att servicetiden nollställts av meken hade inte kommit än så han nollställde till 12 mån (fast displayen visade att det var 10 mån kvar till nästa service, det såg jag när han höll på innan han nollställde till 12 månader så det borde ej kommit nån varning men det gjorde det). Vi får se om varningen "Boka tid för service" håller sig borta nu ett tag.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Perra83,
Ja min tråd har blivit rätt många sidor nu men hoppas den kan vara till nytta och lite nöje för andra. Ett och annat är nog användbart som står här.

Ang laddningen så antar jag du menar laddningen av bilbatteriet. Det sitter ju ett 70 Ah AGM batteri i min V70 D2 MY14 (om det lilla Start/Stop batteriet som också är ett AGM batteri som sitter i bilen laddas när man laddar huvudbatteriet har jag ej koll på).
Jag laddar med en CTEK MXS 7.0 laddare som kan ladda med upp till 7 ampere.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS%207.0
Helt tomt batteri (vilket förhoppningsvis aldrig händer) skulle då i teorin ta ca 10 timmar att ladda upp med 7 amp laddström. CTEK laddaren är dock en s k smart laddare som har olika laddningsfaser med bulkladdning i början där den öser på för att på slutet ladda med lägre ström tills det är fulladdat. Så låt säg 12 timmar om batteriet skulle varit helt tömt i mitt fall. Men så långt låter jag aldrig batteriet tömmas. Men jag har i alla fall provat hur många starter på raken av dieselvärmaren man kan göra och det var 6 st, sen larmade bilen att batterispänningen var för låg. När jag laddar ibland på helgen, oftast natt mellan lörd-sönd, så får laddaren stå ansluten över natten. Nu har jag ett körmönster som är rätt bra för batteriet i och med att jag pendlar till/från jobbet 1 tim dit och 1 tim hem så batteriet laddas bra då under körning. Har jag kört dieselvärmaren på morgonen och batteriet då dragits ur lite p g av detta så laddas batteriet upp på väg till jobbet under 1 tim körning, och samma sak om jag använder dieselvärmaren på jobbet.
Jag ladda bilbatteriet häromdagen när jag hade bilen inne i garaget bara för att se om det behövde laddas, CTEK Comfortindikatorn visade dock grönt hängande ute i vindrutetorkardiket innan, och laddningen var klar efter knappt en timme så den mata väl i ca 7-10 Ah med laddarens 7 amp laddström så batteriet var väl urdraget ca 10% av sin kapacitet.

Om jag skall kolla om batteriet behöver laddas så hänger jag i regel ut Comfortindikatorn i vindrutetorkardiket när jag kommer hem från jobbet och sen går jag ut och kollar senare på kvällen. För at CTEK Comfortindikatorn skall ge pålitlig indikering skall bilbatteriet ha varit i vila utan nån belastning (dörrar stängda osv) ca 1 tim. Är det gult (eller rött vilket aldrig hänt) i CTEK indikatorn brukar jag koppla in CTEK laddaren och så får den stå och ladda över natten. Batteriet blir då garanterat fulladdat, fast det blir nog fulladdat i de flesta fall på några timmar men då laddaren kan vara ansluten även när batteriet är fulladdat (det underhållsladdar vid behov då) så får det stå på över natten.
CTEK Comfortindikatorn, från CTEK FAQ:
GRÖNT: batterispänningen är över 12.65 = batteriet är fulladdat och du behöver inte ladda
GULT: batterispänningen är mellan 12.65 och 12.4V = batteriet är bra laddat. Ladda om du har tid och möjlighet
RÖTT: batterispänningen är under 12.4V = dags att ladda om batteriet inte ska ta skada
Den ger en ögonblicksbild av systemets spänningsnivå och fungerar bäst när batteriet nått en vilonivå.
(Det kan ta någon timme efter det att batteriet använts).
Så fort man öppnar en bildörr eller vrider på tändningen kommer COMFORT INDICATOR att visa aktuell status vilket gör att spänningsnivån tillfälligt visar gult eller till och med rött. Det här är inget att oroa sig för.
Comfortindikatorn fungerar som den ska.
För att göra det enklare kan du placera COMFORT INDICATOR där du ser den utan att behöva låsa upp eller använda spänningen i bilen.

Ovanstående funkar bra tycker jag, i alla fall när man har enkel tillgång till ström som när man bor i villa.

/Bo
130 är för lågt på en sådan bil.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem