Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon mer som har problem med glappande elektronik i sina bilar?? Eller andra småfel med era bilar som är irriterade så kan ni posta dom här! Tänker främst på de första årsmodellerna. Hur länge kan man räkna att dessa bilar håller egentligen? Dynaudio har börjat glappa/ sluta fungera / ibland fungerar det bättre. Rätt vad det är så kommer det upp meddelande i displayen att postionsljus är trasigt sen går man ut och kollar då är det trasigt. Två dagar efter lagar sig felet själv då börjar positionsljuset fungera igen och inga felmeddelande i displayen. Stolsvärmen lever sitt eget liv, ibland funkar den & ibland inte. med mera. Blir inte klok på detta. Passar på att ge en känga till de som utvecklat dessa bilar! Hur tusan har ni kunnat försämra bilen på så många punkter jämfört med föregångaren tänker främst på årmodell 07 & framåt med bilarna S60/V70/XC70 på P2 plattformen. Oftast gör man efterträdaren lite bättre på allt. :evil:
Min '09 fungerar nästintill felfritt åtminstone (ta i trä, ska be dom dubbelkolla så AC:n/rem beter sig korrekt nästa service). Det som har hänt är väl att radion fastnat i "brusläge" några gånger, men det hjälps med en omstart av bilen.
simonhalmstad skrev:Någon mer som har problem med glappande elektronik i sina bilar?? Eller andra småfel med era bilar som är irriterade så kan ni posta dom här! Tänker främst på de första årsmodellerna. Hur länge kan man räkna att dessa bilar håller egentligen? Dynaudio har börjat glappa/ sluta fungera / ibland fungerar det bättre. Rätt vad det är så kommer det upp meddelande i displayen att postionsljus är trasigt sen går man ut och kollar då är det trasigt. Två dagar efter lagar sig felet själv då börjar positionsljuset fungera igen och inga felmeddelande i displayen. Stolsvärmen lever sitt eget liv, ibland funkar den & ibland inte. med mera. Blir inte klok på detta. Passar på att ge en känga till de som utvecklat dessa bilar! Hur tusan har ni kunnat försämra bilen på så många punkter jämfört med föregångaren tänker främst på årmodell 07 & framåt med bilarna S60/V70/XC70 på P2 plattformen. Oftast gör man efterträdaren lite bättre på allt. :evil:
Nej är inne på mindre 3:e S80 II av nuvarande modell, inväntar nästa generation. Nix, så noll fel, inte ens på första 07:an när den var ny.
Användarvisningsbild
av EjS
simonhalmstad skrev:Någon mer som har problem med glappande elektronik i sina bilar?? Eller andra småfel med era bilar som är irriterade så kan ni posta dom här! Tänker främst på de första årsmodellerna. Hur länge kan man räkna att dessa bilar håller egentligen? Dynaudio har börjat glappa/ sluta fungera / ibland fungerar det bättre. Rätt vad det är så kommer det upp meddelande i displayen att postionsljus är trasigt sen går man ut och kollar då är det trasigt. Två dagar efter lagar sig felet själv då börjar positionsljuset fungera igen och inga felmeddelande i displayen. Stolsvärmen lever sitt eget liv, ibland funkar den & ibland inte. med mera. Blir inte klok på detta. Passar på att ge en känga till de som utvecklat dessa bilar! Hur tusan har ni kunnat försämra bilen på så många punkter jämfört med föregångaren tänker främst på årmodell 07 & framåt med bilarna S60/V70/XC70 på P2 plattformen. Oftast gör man efterträdaren lite bättre på allt. :evil:
Hur långt har din bil gått?
19.500 men det kanske man får räkna med när den gått det? Men själva drivlinan ihop med automaten samspelar jättefint ihop. Är vekligen nöjd med bilen, det är ju ett framtida samlarobjekt, skulle nog kännas jobbigt att göra sig av med den. bara lite tråkigt att saker börja lägga av och krångla på den,särskilt sterion gilllar att lysna på musik, man tappar ju nästan lusten att hålla den i bra skick. :)
Användarvisningsbild
av EjS
simonhalmstad skrev:19.500 men det kanske man får räkna med när den gått det? Men själva drivlinan ihop med automaten samspelar jättefint ihop. Är vekligen nöjd med bilen, det är ju ett framtida samlarobjekt, skulle nog kännas jobbigt att göra sig av med den. bara lite tråkigt att saker börja lägga av och krångla på den,särskilt sterion gilllar att lysna på musik, man tappar ju nästan lusten att hålla den i bra skick. :)
Det kostar en slant när de börjat gå så långt. Man förvånas hur mycket elektronik som finns i bilen som kan paja.

En bra verkstad är viktig när man har en sån bil för enligt min erfaring är det inte att bilen får vissa defekt när den gått långt. Det är mer när du har betalat för 4 x felsökning och problemet är kvar.

Jag minns när jag på min p2 fick 9 (som i nio) sidor utskrift med felkod.

Först bytte man hjulsensor - problem kvar. Sedan bytte man dstc modul, en liten sak til 20.000 sek (där åkte jag själv på tippen och hittade en begagnad) - problemet kvar.

I slutändan hittade vi signalsladder på CAN som hade fått övergång. En bit av CAN nätet bytades ut. Problemet löst.

Liknande historik när bromsservon tog slut.

Liknande historik när automatlådan började att inte kunna lägga in nästa växel utan att varva.

Liknande historik när rti lade av.

Liknande historik med oljud i framvagnen (delar för 15.000 sek).

Diverse sensor i motorn - oftast 2 verkstadsbesök. Motorlamp och reducerad effekt.

Om man får dåligt humör över bilstrul ska man fundera på om det är värt det.

Men jag lidar med dig!
Min rullar också på som en dröm! Den motorn ihop med den 8-stegade automaten i nya XC90 med plug-in hybrid hade varit något, men då sabbar det ju Volvos miljö image ;) Just nu blir man bara besviken & irriterad varje gång man sätter sig i bilen då ljudanläggningen inte fungerar till 100 procent :roll: Men det finns ju andra grejor som funkar finfint kylskåpet fungerar, rse fungerar t.om hörlurarna till rse fungerar med batterier från 2007 som fungerar fortfarande. :wink: Min Volvo ÅF verkar inte ha kunskap att åtgärda elektronikfelen, utan vill byta varje del som jag inte tycker fungerar som det ska.

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]