Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå på där ute.

Har köpt en v70 2,4D MY2010 på bilfirma. för 2 månader sen
Bilen började "klappra" någonstans efter en månad.

Lämnade in den till mekonomen o dom trodde det var några stag i framvagnen, så dom bytte det o bilfirman tog på sig detta.
Men ljudet kvarstod, så lämnade in den idag igen o då har dom sett att bussningarna i bakvagnen är helt slut. dom skulle ha 5000Kr (Svindyrt ju)
Bilfirman vägrar ta på sig detta.
Han har sålt den till mig besiktigad och med 2 månader garanti trafikfarliga saker.
Så där står jag, kul. köpte på firma för att man skulle känna lite trygghet första månaderna.

Men men. någon här som bytt bussningar bak? utan special verktyg då. eller kan man tillverka ett verktyg själv?
(Kan fräsa svarva svetsa)
Eftersom Volvo V60 och V70 nämndes i filmtexten så kan man ju anta att det är det verktyget eller ett snarlikt. Möjligen kan det vara olika adaptrar eller "passringar" till olika bilar, men det återstår att reda ut.
Biltema har ju ett antal verktygssatser. Visserligen lågbudget i jämförelse med verkstädernas utrustningar, men säkert tillräckligt för hobbybruk. Dock inte lågbudget i det fallet. :shock:

Exempel: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tId=191416
Du kanske kan hänvisa till konsumentköplagen:

Sexmånadersregeln
Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar. Säljaren är inte ansvarig för felet om han eller hon kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Ett fel är inte heller ursprungligt om du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller ha vanvårdat varan. Felet kan även bero på att varan har kortare hållbarhetstid än sex månader. Då är inte heller säljaren ansvarig.

För fel som visar sig efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Reklamera felaktiga varor
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år från köpet har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.

Om näringsidkaren inte följer lagen
Hjälper inte säljaren dig trots att du har rätt till det kan du få hjälp av din kommunala konsumentvägledare. Vägledare finns i de flesta av landets kommuner. Sök efter din kommunala konsumentvägledning till höger på sidan.
Mekonomen som bilen var inlämnad på tog 5000 kr. men dom hade nog inte riktigt rätt verktyg för ändamålet lät det som.
Men efter lite körningen i några avloppsbrunnar igår. verkar ljudet inte komma bakifrån. utan när vänster framhjul åker ner i brunnen klapprar det till.
Vad ska man tro, Mekonomen som kollat på bilen 2 gånger o säger att det är bak.
Jag säger fram. vad finns det fram o kolla på? läste lite om fjäderbenslagring eller något med fjäderbenstallriken kanske.
donnyjohansson skrev:Mekonomen som bilen var inlämnad på tog 5000 kr. men dom hade nog inte riktigt rätt verktyg för ändamålet lät det som.
Men efter lite körningen i några avloppsbrunnar igår. verkar ljudet inte komma bakifrån. utan när vänster framhjul åker ner i brunnen klapprar det till.
Vad ska man tro, Mekonomen som kollat på bilen 2 gånger o säger att det är bak.
Jag säger fram. vad finns det fram o kolla på? läste lite om fjäderbenslagring eller något med fjäderbenstallriken kanske.
Du märker om de främre bärarmsbussningarna bak är slut genom att bilen blir oprecis när man styr den i kurvor, du får göra småkorrigeringar. Och de här bussningarna börjar märkbart ge sig efter 10.000 mil. Det finns flera trådar om det om du söker här i forumet och man kan se om de är slut, och det är lätt att se det. Så om en mekaniker kan se att de är slut, så byt dem.
Så den stora skillnaden med dåliga bussningar är väghållningen.
Är bussningarna slut är det värt pengarna att få det åtgärdat, om man tidigare gjort hjulinställning med dåliga bussningarna så får du göra även det.
Och dessutom finns det en "servicesats" med om du byter på volvo, 2 ringar (per bussning) som monteras på var sida så att rosten inte kan börja precis vid gummit. Byter du bussningen, men inte monterar ringarna tar det något år, sen är dom lika dåliga igen.
Som sagt, hävda konsumentköplagen(KKL) bestämt.. En bilhandlare kan inte förhandla bort deras skyldighet att lämna garanti enligt KKL. Det enda dom kan göra är att ge bättre villkor!
Upp till ett halvår efter köpet ligger bevisbördan på bilfirman att felet inte fanns vid köp. Dessutom är det ett ljud som du påpekat tidigare (utan dröjesmål) och därför är dom medvetna om det oavsett om du fått gjort ett försök att rätta till det.

Mitt ärende innan jul: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=112287
Tim skrev:5000? Kostar 3800kr på Volvo verkstad för byte på båda sidorna!
Volvo i vilken stad då?
Om det är de bakre bussningarna du menar kostade det 5000:- på Volvo i Gbg utan framvagnsinst.

Jag fick dem bytta för 4000:- inkl frmavagnsinst på annan verkstad men det var det billigaste jag hittade.

Tveksamt om man löser ett byte själv utan specialverktyg och flertalet verkstäder (inkl Mekonomen) som jag kollade med tackade nej eftersom de inte hade verktyget.
Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]