Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

christianholmberg skrev:Jag har beställt en XC60 D4 AWD AUT Ocean Race som jag fortfarande inte fått någon leveransstatus på. Pratade med ÅF förra veckan som sa att det varit större tryck än väntat på just Ocean Race, och att det därför kan va så att en del kan få en MY16 istället vilket jag hoppas på.

Det jag undrar, hur fungerar det då med alla specar. Blir det då 2016 års spec om exempelvis motorstyrkan ökas en aning för en D4? Ska inte vara några extrema skillnader mellan 2015 och 2016, men lite till är ju alltid intressant =)
Hehe, vi tänker i samma bana. Hade vart kul att få MY16 som tröst för en lång leveranstid!
Enligt pressreleasen ska XC60 D5 AWD komma ner till 149g/km med automat. Idag släpper den ut 169g/km.
Har mycket svårt att se hur de lyckats kapa bort 20g utan insatser på drivlinan men exakt var de tagit dem är svårt att veta.
Manuel släpper ut 139g/km idag, så de når inte riktigt dit ner.
Resten blir spekulationer.
bjornw skrev:Enligt pressreleasen ska XC60 D5 AWD komma ner till 149g/km med automat. Idag släpper den ut 169g/km.
Har mycket svårt att se hur de lyckats kapa bort 20g utan insatser på drivlinan men exakt var de tagit dem är svårt att veta.
Jag misstänker att de lagt till start/stopp vilket säkerligen gör några gram, men det krävs nog fler förändringar för att kapa 20g.
bjornw skrev:Manuel släpper ut 139g/km idag, så de når inte riktigt dit ner.
Innebär detta att vi nu vet att XC60 kommer att erbjudas med 5-cylindrig 2,4-motor, AWD och manuell låda? Finns en separat tråd där jag ställde den frågan för några veckor sedan.
PaNi skrev:
Innebär detta att vi nu vet att XC60 kommer att erbjudas med 5-cylindrig 2,4-motor, AWD och manuell låda? Finns en separat tråd där jag ställde den frågan för några veckor sedan.
Ja!
PaNi skrev:
Det gör det väl redan för MY15? Alla awd:er levereras med gamla 2.4l 5-cyl. Finns både manuell och automat att välja på.
bjornw skrev:Enligt pressreleasen ska XC60 D5 AWD komma ner till 149g/km med automat. Idag släpper den ut 169g/km.
Bara att stoppa in den nya 8 stegs lådan...
SurfarHy skrev:
PaNi skrev:
Det gör det väl redan för MY15? Alla awd:er levereras med gamla 2.4l 5-cyl. Finns både manuell och automat att välja på.
Hur det var för MY15 vet vi ju alla. Det som vi spekulerat i de senaste månaderna och som börjar klarna nu är hur det kommer att se ut MY16. Ett tag gick det rykten om att inga femcylindriga motorer alls skulle vara kvar MY16, men så blev det ju inte. Har också varit (och är väl fortfarande) oklart vilka kombinationer av motorer, växellådor och AWD/FWD som erbjuds i de olika bilmodellerna.
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är "bomberade" […]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]