NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chris101
Hej.

Att det är en förhöjd tomgång vi kallstart på ca 1600-1800varv på V50'n har jag förstått är helt normalt, dock har jag aldrig varit med sådan hög tomgång i någon av mindre tidigare bilar och på vår V60 D4 är inte i närheten av det varvtalet vid kallstart.

V50'n står inne i varmgarage där bilens temperaturen i displayen visar mellan 15-17 grader och den förhöjda tomgången håller på fortfarande i ca 20s.
Är detta normalt att bilen skall bete sig på detta sätt även vid varmare temperaturer? Dvs skall vi förvänta oss att den kommer att bete sig såhär under hela året? Bilen är relativt nyinköpt.

Att tillägga är att motorlampan lyste för någon vecka sedan pga förhöjda värden vid lamda 1 och vevhuset (tror jag) blev rengjort på verkstaden, har de något samband mot den höga tomgången möjligen?
Användarvisningsbild
av mikeman
Har en S40 2.4 -07 och den startar med högt varv oavsett temp så det är nog bara att inte bry sig. Har heller inte upplevt många andra bilar göra på det sättet så det är lite fånigt kan jag tycka. Låter som fn gör det också.

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]