Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
Krollspell skrev:
dissonans skrev:Bmw 335i coupe 306 hk 0-100 på 5.5 sek.
Volvo S60R awd 300hk 0-100 på 5.7 sek.
Det är väl fullt jämförbart??
Japp, men Volvon väger mer samt 4 hjulsdrift
Ja, jag försvarar Volvo här mot påståendet att Volvo alltid tappar massa hästkrafter. Att jämförelsen är till fördel för tysken var medvetet :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
dissonans skrev:Hk = vrid * varv / 7024.
följaktligen utvecklar passat gts konstant 30 hästar mer än t6 vea mellan 1750 och 2500 varv. Det är rätt stor skillnad det (cirka 170 mot 140)
Ja, det är ju en av anledningarna till att det försvinner så mycket effekt, hade T6an legat på 5000 rpm under accelerationen istället så hade den ju utvecklat över 300 hk istället och vunnit racet enkelt istället för att förlora.

Det jag försöker säga är att det räcker inte med hk, det behövs en drivlina som kan lägga varvet rätt och få ut effekten till däcken.
Användarvisningsbild
av apersson850
Den 854 Turbo som jag hade tidigare hade ungefär samma effekt som den XC70 D5 jag har nu. Men 400 kg högre tjänstevikt på XC70 gör stor skillnad på hur det barkar iväg. 850 Turbo var en riktigt rask bil när den kom. Men nu är det ju ingen som lyfter på något ögonbryn för en familjebil med över 200 hk.
Användarvisningsbild
av Krollspell
VolvoB20 skrev:
dissonans skrev:Hk = vrid * varv / 7024.
följaktligen utvecklar passat gts konstant 30 hästar mer än t6 vea mellan 1750 och 2500 varv. Det är rätt stor skillnad det (cirka 170 mot 140)
Ja, det är ju en av anledningarna till att det försvinner så mycket effekt, hade T6an legat på 5000 rpm under accelerationen istället så hade den ju utvecklat över 300 hk istället och vunnit racet enkelt istället för att förlora.

Det jag försöker säga är att det räcker inte med hk, det behövs en drivlina som kan lägga varvet rätt och få ut effekten till däcken.
Men vad vill du ha bevisat med det? En Bmw 535i får stryk av en S60 T6 AWD 0-100. Båda väger lika och båda får stryk av Passaten.

Är slutsatsen då att Bmw´s drivlina är mer effektiv än Volvos? Sämre? Lika dåliga? Volvon har dessutom AWD som effektförlust.

Jag vet att det gnällts på Volvos automater, har för egen del bara positivt att säga om dem. Finns väl få lådor som det klagats på så mycket som VAG´s DGS lådor?

Tror nog mer detta har med utväxling att göra, Volvo har alltid försökt få ner törsten eftersom man har familjebilar som huvudmål, kanske ligger därför växellägena och utväxlingen som den gör?
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev: Ja, det är ju en av anledningarna till att det försvinner så mycket effekt, hade T6an legat på 5000 rpm under accelerationen istället så hade den ju utvecklat över 300 hk istället och vunnit racet enkelt istället för att förlora.
Växlingspaddlar?
Användarvisningsbild
av Krollspell
VolvoB20 skrev:
Krollspell skrev:
Jag har alltid förundrats av att Volvo har modeller med sjukt mycket HK under huven, som tex T6an men ändå så hänger den inte med många långt svagare bilar vare sig i acc, toppfart eller i väghållning. Volvo har helt andra prioriteringar
Vilka modeller tänkte du på då? ca 300 hk i samma vikt och storleksklass? Volvo är en trygg familjebil och i den klassen tycker jag prestandan står sig mycket väl. Volvo har väl bara tillverkat en riktigt vass seriebil S60 Polestar? Den lär ingen av era s k sportbilar ni nämner hänga med?

Men som sagt Volvo gör trygga familjebilar....

BMW530i xDrive har visserligen 272 hk, axar 0-100 på 7.3 sec.
Mercedes E350 CGIV6 292 hk, axar 0-100 på 6.8
Volvo S80 T6 AWD my11-. axar 0-100 på 6.4 sec
Volvo S60 T6 AWD Polestar, axar 0-100 på 3.9 sec
V70 T6 gör 0-100 på 6.7 o Passat diesel på 6,3 sek

Hur kan en vass bensinturbo med 64 hk mera bli en halv sekund och flera billängder efter trots mega mycket starkare motor. Vikten skiljer inte mycket heller.

Jag upplever varken passaten eller V70 som några sportbilar utan vanliga familjekombis som går bra att jämföra.
Förmodligen spelar de 200 kg in samt en lägre utväxling. Passaten gör "bara" 240 km/tim, medans T6:an med enkelhet klarar 250 km/tim.
av corzair
dissonans skrev:
Krollspell skrev:
dissonans skrev:Bmw 335i coupe 306 hk 0-100 på 5.5 sek.
Volvo S60R awd 300hk 0-100 på 5.7 sek.
Det är väl fullt jämförbart??
Japp, men Volvon väger mer samt 4 hjulsdrift
Ja, jag försvarar Volvo här mot påståendet att Volvo alltid tappar massa hästkrafter. Att jämförelsen är till fördel för tysken var medvetet :)
Hittade detta testet

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5890,d.bGQ

(Siffrorna enligt teknikensvärlds eget test)
Det intressanta är att 335an passerar 100 efter 5,4 och volvon efter 6,3, och när dom passerar 200 diffar det 4 sekunder.
Hade varit spännande att se liknande test med fyrhjulsdriven bmw, min erfarenhet är dock att det inte skiljer mycket mellan dom.
av mikebike
EjS skrev:
mikebike skrev: Ja, vad heter appen och finns den för Android?
Min är denna:

Bild
Tack.

Jag skall testa när det blir varmare, med sommardäck och 98 oktan.
Vilka funktioner försvinner i gratisversionen?
Användarvisningsbild
av EjS
mikebike skrev:
EjS skrev:
mikebike skrev: Ja, vad heter appen och finns den för Android?
Min är denna:

Bild
Tack.

Jag skall testa när det blir varmare, med sommardäck och 98 oktan.
Vilka funktioner försvinner i gratisversionen?
Ingen aning. Men den kostar 79 sek och är värt pengarne. Du kan sätta upp präcis den can info du vill ha. Om du har en ipad blir det som en extra instrumentkluster :)
av Novis01
VolvoB20 skrev:...Samma sak på autobahn, det finns många betydligt motorsvagare bilar som enkelt drar ifrån, tex BMW 520med flera, med högst moderat effekt men ändå enket drar ifrån en volvo med samma effekt.

Tex BMW 520 har ju futtiga 184 hk men toppar ändå 235. Försöker man hänga på med en 180 hk volvo i samma storlek har man inte en sportmössa. Det gäller både på pappret o i verkligheten, jag har provat :D
Detta vill jag dementera, testade i lördags med just en 520 norr om Lübeck. Det syntes att det var ett stort nederlag för honom att bli omkörd av en Volvo med takbox. 8)
Senast redigerad av 1 Novis01, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]