Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har varit runt och fått tre offerter på en V60 D4 VOR med rätt mycket utrustning som landar på ca 370 000 i bilbyggaren. Lustigt nog är priset 375 000 brutto i säljarens offert, lustigt om de saltar bruttopriset för att procentsatsen ska se större ut. :evil:

Jag har som tjänstebilskund blivit erbjuden 9 % rabatt och tycker det verkar lite. Jag har läst här på forumet om 10-15 % rabatt för företag och själv hört om 12 %. Som ni förstår så vill jag pusha ned priset så mycket det går, även om det är en tjänstebil. Det ser bättre ut att inte pressa mot basbeloppsgränsen tycker jag, och så kanske det ryms lite mer utrustning. :)

Finns det några som kan dela med sig av erfarenheter så man inte blir tokblåst av slipade återförsäljare och säljare. :/
Det ska alltid vara typ 5000 extra pga nån återförsäljarpryl mot det som står på bilbyggaren så det är normalt. 9% låter inte dåligt. 15% är inget man kan vänta sig att få utan ramavtal. De flesta verkar bottna kring 10%.
crumpets skrev:Det ska alltid vara typ 5000 extra pga nån återförsäljarpryl mot det som står på bilbyggaren så det är normalt. 9% låter inte dåligt. 15% är inget man kan vänta sig att få utan ramavtal. De flesta verkar bottna kring 10%.
Ok ja det förklarar saken. Plus att olika återförsäljare hade något olika prissättning av sina bilar och utrustning.
V60 D4 S/S Ocean Race Business E MY15
Automat
Klimatpaket VOC
Lastpaket tonade rutor
Drivers support
Innerspegel aut avbl
Parkeringshjälp fram/bak
Fast drag
Lasthållare vingprofil
Vinterhjul alu/friktion

Listpris enl försäljaren: 397375
Nettopris: 345300

Vårt avtal säger egentligen 11% på bilen, 10% på tillbehör.
crumpets skrev:Det ska alltid vara typ 5000 extra pga nån återförsäljarpryl mot det som står på bilbyggaren så det är normalt. 9% låter inte dåligt. 15% är inget man kan vänta sig att få utan ramavtal. De flesta verkar bottna kring 10%.
Ungefär där det landat också de gånger jag fått jaga in offerter själv också, 8-10% på bilar 8-12% på extrautrustning och tillbehör beroende på bilmärken. Volvo och Volkswagen var mest generösa tyckte jag.
På slutet var det mest att spela ut olika återförsäljare mot varandra, med samma procentsats var det deras något olika inköpspris som gav det sista.
Allra sist kunde man tjata till sig ett bättre märke på vinterdäcken eller en bagagerumsmatta på sin höjd.
Företaget där jobbar har ramavtal med Volvo (10%) och fick det hos 3 olika Volvo handlare. När jag angav min specifikation och mailadress så antog alla att det var tjänstebil som jag ville beställa men det var rent privat. Då sjönk det till 6% på bil o tillval. Efter lite förhandlingar fram o tillbaka hamnade på 12,1% bil/automat o 10% på alla tillval.
Så kör på, för det finns ju utrymme
Fick bara 5% av Bilia södra Skåne. 5% av på både bil och utrustning.
Det sämsta jag fått.

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]