Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
mikebike skrev:
EjS skrev:
mikebike skrev: Vilken app?
Dashboard?
Ja, vad heter appen och finns den för Android?
Det skulle finns en app för android som är bra. Torque heter den. Min är denna:

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Krollspell skrev:
VolvoB20 skrev:
Krollspell skrev:Det skiljer dessutom ca 200 kg i vikt mellan dessa bilar. Passaten väger 1 721 kg och V70 1 909 kg.
Ok, Volvon väger 11% mer men den har 32% högre effekt, Då borde ju Volvon vara en halv sekund snabbare, inte en halv sekund långsammare,

Det är som att det försvinner 100 hk och en sekund mellan vevaxeln o drivhjulen,

Samma sak på autobahn, det finns många betydligt motorsvagare bilar som enkelt drar ifrån, tex BMW 520med flera, med högst moderat effekt men ändå enket drar ifrån en volvo med samma effekt.

Tex BMW 520 har ju futtiga 184 hk men toppar ändå 235. Försöker man hänga på med en 180 hk volvo i samma storlek har man inte en sportmössa. Det gäller både på pappret o i verkligheten, jag har provat :D
Jag delar inte helt din uppfattning då jag i många år åkt genom Tyskland till syd Frankrike och Spanien på semester. Med både Audi, båda S80 V8:orna och T6:an. Visserligen har jag i den här Polestar men det har inte varit något större problem med toppfart lr omkörningsprestandan med T6:orna utan heller. Den enda Volvo jag rest i som inte levererat ochippat var 850 T5r. Då räknar jag bort alla 760 bilar jag hade innan, men som var som en dörrstopp mot vinden..

Dessutom gör en Bmw 520i sedan aut "bara" 226 km/h. Allt enl. Bmw själva.
Du tar ju det absolut värsta som Volvo kan leverera T6 och V8 och dessutom i trimmat utförande. Då borde man ju jämföra med det värsta som BMW, Mercedes och Audi kan leverera, dessutom i trimmat utförande, då borde man ju mäta dem mot en AMG, M5 eller RS6 då får volvon svårt att hänga med kan jag lova.. En kollega har en vässad RS6 och den går något sjukt brutalt snabbt.

Men om man ska vara mera rättvis tittar på en mellanmodell/volymmodell istället som tex BMW 520 så gör både bensin o diesel 235 km/h, tar man motsvarande volvo tev Vs80 med 180 hk så kan man aldrig nå 235 km/h,

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av dissonans
börne skrev:
dissonans skrev:Hästkrafter är inte allt, man får räkna på var de utvecklas också.
Precis... men det verkade inte gå fram när jag påpekade det. Dieslarna är snabba iväg från start då dom har ett jäkla vrid & det är det du använder för att få iväg kärran.
Japp..men vissa saker får man inte alltid svar på..
Användarvisningsbild
av börne
dissonans skrev:
börne skrev:
dissonans skrev:Hästkrafter är inte allt, man får räkna på var de utvecklas också.
Precis... men det verkade inte gå fram när jag påpekade det. Dieslarna är snabba iväg från start då dom har ett jäkla vrid & det är det du använder för att få iväg kärran.
Japp..men vissa saker får man inte alltid svar på..
Nä... det verkar vara roligare att prata om BMW i denna tråden :-O)
Användarvisningsbild
av Krollspell
Du tar ju det absolut värsta som Volvo kan leverera T6 och V8 och dessutom i trimmat utförande. Då borde man ju jämföra med det värsta som BMW, Mercedes och Audi kan leverera, dessutom i trimmat utförande, då borde man ju mäta dem mot en AMG, M5 eller RS6 då får volvon svårt att hänga med kan jag lova.. En kollega har en vässad RS6 och den går något sjukt brutalt snabbt.

Men om man ska vara mera rättvis tittar på en mellanmodell/volymmodell istället som tex BMW 520 så gör både bensin o diesel 235 km/h, tar man motsvarande volvo tev Vs80 med 180 hk så kan man aldrig nå 235 km/h,

Bild[/quote]

Märkligt att Bmw redovisar olika siffror för samma modell?
http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/5se ... del_2=520i
Användarvisningsbild
av VolvoB20
börne skrev:Nä... det verkar vara roligare att prata om BMW i denna tråden :-O)
Grejjen jag aldrig fattat är hur det kommer sig att Volvo ofta har massor med hk men de försvinner på vägen så bilarna är inte snabbare än många motorsvagare konkurrenter,
Användarvisningsbild
av Krollspell
börne skrev:
Förenklat så är det bilens hästkrafter (även utväxlingen) som avgör accelerationen, inte vridmomentet.

Stal denna text som jag tycker är ganska bra om än lite lång.

Det enkla förhållandet lyder:

effekt (P) = vridmoment (M) x vinkelhastighet (w)

En dieselbil jobbar på låga varvtal. Omformas formeln till:
M = P/w så förstår de flesta varför en dieselbil får ett högt vridmoment! Det beror helt enkelt på att en hög effekt utvecklas redan vid låga varvtal. På grund av de låga varvtalen som en dieselbil jobbar på krävs en hög utväxling. Utväxlingen i en bil består av en växellåda samt en slutväxel. Via utväxlingen ges möjlighet att förändra vridmomentet. Formeln för det lyder:

w(1)M(1) =w(2)M(2), där (1) och (2) är index för motor respektive drivhjul.

För att en bil ska få goda prestanda krävs ett högt DRIVHJULSMOMENT, M(2). Detta får ICKE förväxlas med motorns vridmoment, M(1)! Formeln för att räkna ut drivhjulsmoment lyder:

M(2) = [M(1) x w(1)] / w(2)

Som bekant är dock momentet, M, multipilcerat med vinkelhastigheten, w, inget annat än effekten P. Således lyder formeln för DRIVHJULSMOMENTET:

M(2) = P / w(2)

Plötsligt är motorns vridmoment inte intressant för formeln! För att få maximal DRIVHJULSMOMENT, som tillsammans med hjulets radie ger den kraft som driver bilen framåt, krävs alltså så hög effekt (P) som möjligt samt så låg utväxling [w(2)] som möjligt. För att kunna ha låg utväxling [w(2)] är det lämpligt att ha en motor som kan jobba på höga varvtal. En motor som jobbar på 10000 rpm behöver bara hälften så hög utväxling som en motor som jobbar på 5000 rpm.

Konklusionen av det hela är att motoreffekt tillsammans med utväxling är de intressanta faktorerna för att få en snabb bil. Det är till exempel ingen slump att en F1-bil har hög motoreffekt och jobbar på extremt höga varvtal, vilket möjliggör en låg utväxling. (Som kuriosa kan nämnas att vridmomentet (M) hos en F1-bil är runt 350 nm, alltså betydligt klenare än många gatbilar).
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
av dissonans
Krollspell skrev:
börne skrev:
Förenklat så är det bilens hästkrafter (även utväxlingen) som avgör accelerationen, inte vridmomentet.

Stal denna test som jag tycker är ganska bra om än lite lång.
....
Hk = vrid * varv / 7024.
följaktligen utvecklar passat gts konstant 30 hästar mer än t6 vea mellan 1750 och 2500 varv. Det är rätt stor skillnad det (cirka 170 mot 140)
Användarvisningsbild
av Krollspell
dissonans skrev:Bmw 335i coupe 306 hk 0-100 på 5.5 sek.
Volvo S60R awd 300hk 0-100 på 5.7 sek.
Det är väl fullt jämförbart??
Japp, men Volvon väger mer samt 4 hjulsdrift
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]