Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
corzair skrev:Det är väl varken mitt eller BMW:s fel att Volvo inte släppt nya modeller senaste 10åren, visar ju bara att dom inte hänger med i svängarna riktigt.
Sen verkar vi ju vara tillbaka på ruta 1, varför jämför du nu med s60?
Därför att den har ganska likvärdig motor/prestanda och vikt mot flera av konkurrenterna och du ville påskina att Volvos modeller är "långt" efter alla andra i prestanda.

Att Volvo trots små medel kan hävda sig så bra är ganska imponerande tycker jag. Förhoppningsvis får Volvo mer svängrum och ekonomiska muskler med de nya ägarna. Nya XC90 verkar ju åtminstone tekniskt, ljudmässigt och säkerhetsmässigt ligga i framkant, trots att du anser att man inte hänger med. Framtiden får utvisa vem som har rätt lr fel.
Användarvisningsbild
av Krollspell
corzair skrev:Det är väl varken mitt eller BMW:s fel att Volvo inte släppt nya modeller senaste 10åren, visar ju bara att dom inte hänger med i svängarna riktigt.
Sen verkar vi ju vara tillbaka på ruta 1, varför jämför du nu med s60?
Därför att den har ganska likvärdig motor/prestanda och vikt mot flera av konkurrenterna och du ville påskina att Volvos modeller är "långt" efter alla andra i prestanda.

Att Volvo trots små medel kan hävda sig så bra är ganska imponerande tycker jag. Förhoppningsvis får Volvo mer svängrum och ekonomiska muskler med de nya ägarna. Nya XC90 verkar ju åtminstone tekniskt, ljudmässigt och säkerhetsmässigt ligga i framkant, trots att du anser att man inte hänger med. Framtiden får utvisa vem som har rätt lr fel.
Användarvisningsbild
av EjS
dissonans skrev:
EjS skrev:
Kolla min första posting ;)
2011 har väl 215 hk? 225 hk kom enligt Teknikens Värld (http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -s80-33421) först till årsmodell 2012.
Men du ligger alltså 1.3 sekunder över uppgivet värde. Säker på att din bil är frisk?
Det är en 205 hk d5 polestaroptimerad till 225. Enligt samma app är effekten runt 250 hk.

Jag har också en 205 hk d5 xc60 och 225 hk d5 verkar snäppet piggare.

Jag kanske har 2 trasiga d5 8-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Krollspell skrev:Det skiljer dessutom ca 200 kg i vikt mellan dessa bilar. Passaten väger 1 721 kg och V70 1 909 kg.
Ok, Volvon väger 11% mer men den har 32% högre effekt, Då borde ju Volvon vara en halv sekund snabbare, inte en halv sekund långsammare,

Det är som att det försvinner 100 hk och en sekund mellan vevaxeln o drivhjulen,

Samma sak på autobahn, det finns många betydligt motorsvagare bilar som enkelt drar ifrån, tex BMW 520med flera, med högst moderat effekt men ändå enket drar ifrån en volvo med samma effekt.

Tex BMW 520 har ju futtiga 184 hk men toppar ändå 235. Försöker man hänga på med en 180 hk volvo i samma storlek har man inte en sportmössa. Det gäller både på pappret o i verkligheten, jag har provat :D
Senast redigerad av 3 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
av dissonans
VolvoB20 skrev:
Krollspell skrev:Det skiljer dessutom ca 200 kg i vikt mellan dessa bilar. Passaten väger 1 721 kg och V70 1 909 kg.
Ok, Volvon väger 11% mer men den har 32% högre effekt, Då borde ju Volvon vara en halv sekund snabbare, inte en halv sekund långsammare,

Det är som att det försvinner 100 hk och en sekund mellan vevaxeln o drivhjulen,

Samma sak på autobahn, det finns många betydligt motorsvagare bilar som enkelt drar ifrån, tex BMW 520med flera, med högst moderat effekt men ändå enket drar ifrån en volvo med samma effekt.

Tex BMW 520 har ju futtiga 184 hk men toppar ändå 235. Försöker man hänga på med en 180 hk volvo i samma storlek har man inte en sportmössa. Det gäller både på pappret o i verkligheten, jag har provat :D
Glöm inte att passat gts har 500 nm mot t6 400 nm. Dessutom en rappt växlande dsg-låda. Hästkrafter är inte allt, man får räkna på var de utvecklas också.
av mikebike
EjS skrev:
mikebike skrev:
EjS skrev:Testade idag med elm327 och Dashboard app.
Vilken app?
Dashboard?
Ja, vad heter appen och finns den för Android?
Användarvisningsbild
av Krollspell
VolvoB20 skrev:

Jag delar inte helt din uppfattning då jag i många år åkt genom Tyskland till syd Frankrike och Spanien på semester. Med både Audi, båda S80 V8:orna och T6:an. Visserligen har jag i den här Polestar men det har inte varit något större problem med toppfart lr omkörningsprestandan med T6:orna utan heller. Den enda Volvo jag rest i som inte levererat ochippat var 850 T5r. Då räknar jag bort alla 760 bilar jag hade innan, men som var som en dörrstopp mot vinden..

Dessutom gör en Bmw 520i sedan aut "bara" 226 km/h. Allt enl. Bmw själva.
Användarvisningsbild
av börne
dissonans skrev:Hästkrafter är inte allt, man får räkna på var de utvecklas också.
Precis... men det verkade inte gå fram när jag påpekade det. Dieslarna är snabba iväg från start då dom har ett jäkla vrid & det är det du använder för att få iväg kärran.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]