Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petzzon
EjS skrev:
Petzzon skrev:Idag så blev det beställning på en ny XC60 Ocean race D4 AWD.
Sen min fru fick klart att även hon får förmånsbil på sitt jobb har vi velat fram och åter vad vi skall välja. Det lutade ganska länge åt att ta en Tiguan då denna har en bättre dragvikt och på så sätt skulle varit ett bättre val för att dra vår husvagn. Men till slut tog förnuftet överhand och det blev en Volvo, sämre dragbil på pappret men garanterat bättre i verkligheten, det blir väl till att hoppas att man inte åker in på vägning av ekipaget. Så nu återstår utmaningen att avyttra vår endast 1 år gamla XC60, kan bli en intressant uppgift.

Bilen blev såhär:

XC60 D4 AWD Business Edition Pro
Ocean Race
Automat
Blåmetallic
Mörkgrå klädsel/Mörkgrått innertak.
Driver support
Klimatpkt VOC
Lastpaket
Delbart drag
Avior 20 tum
Backkamera
Keyless
Aut. avbländbar innerspegel
El barn säkerhets lås
Vinterdäck Mantus 18 tum
Jag har dragit en ny Kabe Royal på 1800 kg med xc60 d5.

Det var helt kanon. Fjedringen är relativt styv och det funkar fint med 75-100 kg's tryck på kroken och last i bagaget utan att bilen hänger.

Bussningar och länkarmar i bakvagnen är rimligt styva så det ger bra stabilitet. Jag vet inte hur det är med nya aut lådan men den gamla låda är bra på att anpassa sig tungt släp.

Det blir kanon med xc60 som dragbil.
Det är vår fjärde XC60 så har bra koll på hur dom är att dra vagn med, knepigt att Volvo inte kan sätta en högre dragvikt än 2000kg, flertalet konkurrenter drar ju 2400-2500kg, men jag blundar för detta, vår vagn väger närmare 2000kg olastad så i praktiken innebär det 2300-2400kg totalvikt. Och det fungerar alldeles utmärkt, eller t.o.m. extremt bra. Så om Polisen dyker upp betalar jag böterna för överlast utan att diskutera :)
Användarvisningsbild
av EjS
Petzzon skrev:
EjS skrev:
Petzzon skrev:Idag så blev det beställning på en ny XC60 Ocean race D4 AWD.
Sen min fru fick klart att även hon får förmånsbil på sitt jobb har vi velat fram och åter vad vi skall välja. Det lutade ganska länge åt att ta en Tiguan då denna har en bättre dragvikt och på så sätt skulle varit ett bättre val för att dra vår husvagn. Men till slut tog förnuftet överhand och det blev en Volvo, sämre dragbil på pappret men garanterat bättre i verkligheten, det blir väl till att hoppas att man inte åker in på vägning av ekipaget. Så nu återstår utmaningen att avyttra vår endast 1 år gamla XC60, kan bli en intressant uppgift.

Bilen blev såhär:

Ocean Race
Automat
Blåmetallic
Driver support
Klimatpkt VOC
Lastpaket
Delbart drag
Avior 20 tum
Backkamera
Keyless
Aut. avbländbar innerspegel
El barn säkerhets lås
Vinterdäck Mantus 18 tum
Jag har dragit en ny Kabe Royal på 1800 kg med xc60 d5.

Det var helt kanon. Fjedringen är relativt styv och det funkar fint med 75-100 kg's tryck på kroken och last i bagaget utan att bilen hänger.

Bussningar och länkarmar i bakvagnen är rimligt styva så det ger bra stabilitet. Jag vet inte hur det är med nya aut lådan men den gamla låda är bra på att anpassa sig tungt släp.

Det blir kanon med xc60 som dragbil.
Det är vår fjärde XC60 så har bra koll på hur dom är att dra vagn med, knepigt att Volvo inte kan sätta en högre dragvikt än 2000kg, flertalet konkurrenter drar ju 2400-2500kg, men jag blundar för detta, vår vagn väger närmare 2000kg olastad så i praktiken innebär det 2300-2400kg totalvikt. Och det fungerar alldeles utmärkt, eller t.o.m. extremt bra. Så om Polisen dyker upp betalar jag böterna för överlast utan att diskutera :)
Xc70 eller xc90?

När min xc60 blev frugans bil fick jag en xc70. Det har jag inte ångrat.
av Petzzon
EjS skrev:

Xc70 eller xc90?

När min xc60 blev frugans bil fick jag en xc70. Det har jag inte ångrat.

XC70 drar ju 100kg mer så visst funderade vi lite men det är fruns tjänstebil och hon ville hellre ha en XC60 igen, XC90 går inte in under 9,5 Basbelopp tyvärr :)
av Evolvolution
Beställde min leasingbil i tisdags, se spec nedan:

Ocean Race
Automat
Blåmetallic
Driver support
Klimatpkt VOC
Mörkt tonade rutor
Avior 20 tum
Backkamera
Bärkassehållare
El barn säkerhetslås
Vinterdäck Segin 17 tum
Uppvärmda spolarmunstycken
Glasögonhållare

Pris 393 034kr

Nu blir det en låååång väntan, säljaren sa slutet av maj... :-O
av SRDL
Evolvolution skrev:Beställde min leasingbil i tisdags, se spec nedan:

Ocean Race
Automat
Blåmetallic
Driver support
Klimatpkt VOC
Mörkt tonade rutor
Avior 20 tum
Backkamera
Bärkassehållare
El barn säkerhetslås
Vinterdäck Segin 17 tum
Glasögonhållare

Pris 393 034kr

Högt förmånsvärde...
Tippar på 6000kr på lönen
av Petzzon
SRDL skrev:

Ocean Race
Automat
Blåmetallic
Driver support
Klimatpkt VOC
Mörkt tonade rutor
Avior 20 tum
Backkamera
Bärkassehållare
El barn säkerhetslås
Vinterdäck Segin 17 tum
Glasögonhållare

Pris 393 034kr

Högt förmånsvärde...
Små pengar i sammanhanget jämfört vad det skulle kosta att äga denna bil privat.
av Evolvolution
Petzzon skrev:
SRDL skrev:

Ocean Race
Automat
Blåmetallic
Driver support
Klimatpkt VOC
Mörkt tonade rutor
Avior 20 tum
Backkamera
Bärkassehållare
El barn säkerhetslås
Vinterdäck Segin 17 tum
Glasögonhållare

Pris 393 034kr

Högt förmånsvärde...
Små pengar i sammanhanget jämfört vad det skulle kosta att äga denna bil privat.
5700kr blev det när jag räknade på det, som Petzzon skrev skulle vara dyrare att ta ut den privat. Särskilt när jag kan betala första förhöjda med brutto pengar :-)

Förmånsvärdet skillde bara 300kr mellan BE o BE PRO

Hade jag letat billig bil hade jag inte valt volvo, dock får man mkt för pengarna!

Saker man kanske kommer sakna:
Elstol förare
Laminerade rutor
Stora stereon
Ställbara dämpare...
Användarvisningsbild
av Zanders
nadderf skrev:Kan man se något mönster, gällande leveranstid gentemot sista dag att förändra ordern? Känns som den borde gå in i produktion dagen efter det inte går att förändra?
Den går itne in i produktion dagen efter du inte kan förändra din order. Det har med att material osv ska beställas, så när du inte längre kan ändra din order kan du räkna med att allt är beställt och klart för produktion.
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är "bomberade" […]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]