Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
dissonans skrev:0-100 på under sju sekunder är i min värld inte glidarbil. Vi har uppenbarligen väldigt olika referensramar.. Men när jag axar till 100 på sju sekunder tycker varken jag eller svärmor att vi glider.
Det är ju en fråga som både beror på absoluta siffror (där T6an blir efter i sekunder och meter) och i känsla, visst kan man acca 0-100 på 7 sekunder med T6an men hela bilen signalerar ju, "Kom igen väx upp, jag gör det på 7 sekunder under protest". Jag har kört ett anta vassa bilar av andra tillverkare, de sänder helt andra signaler, "snälla gasa mer, jag mår inte bra av att glida omkring".

Hela känslan i alla volvomodeller är mer eller mindre glidare även om någon klarar 7 sekunder under protest.
av dissonans
Fast nu säger du annat än jag sa. Jag sa att jag inte anser att t ex T5 (0-100 på 6.5 sek) är en glidarbil just eftersom den faktiskt gör 0-100 på under sju sekunder. Det står jag fast vid. Min V70 T6 hade absolut mer glidkänsla än racerkänsla, mina T5or (speciellt min S60 med sänkt sportchassi) har mer varit tvärtom.

P2 R-modellerna är inte heller i min värld glidarbilar. Eftersom de trots allt är Volvobilar så invänder jag mig mot din ytterst generella kommentar "Volvobilar är glidare".
av corzair
0-100 på mellan 7 och 8 sekunder får väl ändå ses som normalt i dagen bilflotta.
Ner mot 5 sekunder då tycker jag att det börjar bli lite tryck i maskineriet, men det är ju min personliga åsikt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det går att tjäna tid genom att växla manuellt istället. Tvåan ska läggas i tidigare än den vill själv i sportläget och sen trean lite senare än den vill själv. Så dra till strax innan 5k.
Användarvisningsbild
av EjS
XC90_Executive skrev:MY15 XC60 D5 aut Black-R, 18" friktionsdäck, sportläge på lådan (växlade med paddlarna) och på antispinn/antisladd.
IMG_0166.jpg
Intressant. Är det 100 kmh på hastighetsmätaren?
Användarvisningsbild
av JanneP77
Personligen känns ett resonemang kring 0-100 km/h på den här typen av bil lite....konstig?
Det var många år sedan jag stod vid rödljusen och skulle "rasta" någon yngling i en GTI-bil och jag lär inte göra det med min beställda XC70 D5 AWD heller (trots Polestar)... Men man ska väl aldrig säga aldrig. ;-//

Vad som är mer intressant är körbarheten! Ex. accelerationen 70-110 km/h vilket är mer intressant när man ska köra om.
Hur är D5:an då? Jämfört med VEA?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]