Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Testade idag med elm327 och Dashboard app.

Konf: 225 hk, fulltankad, all utrustning som väger (dragkrok etc.), ac off, 17" vinterdäck 215 mm, 2,7 bar i däck, aut låda i s-läge, höger fot på broms och sedan på gasen (kick-down läge) dvs motor i idle, hastighet är 'true speed over ground' dvs. ca. 106-107 kmh på mätaren.

Resultat: 9.6 sek (bäst utav 4)

Testade också med vänster fot på broms och höger fot på gas = snabb take-off. Det ger troligen ett par tiondedelar men absolut inte mer.

- Det känns som att 1:an och 2:an är väldigt strypta, när 3:an läggas i ökas accelerationen märkbart. Är det skydd på aut lådan?
- 1:an är väldigt låg så den varvar nästan 4800 innan den lägger i 2:an, inte exakt close ratio!
- 2:an växlar tidigt (4300) och ger låga varv på 3:an. Kanske för att 2:an är strypt och 3:an redan där har mer effekt?
- i förhållande till acc tiden verkar bilen mycket piggare i fart.

Har inte loggar från testen men ska upprepa så jag kan kolla noggrann. Dessutom ska jag ta en sväng i min 205 hk xc60 och jämnföra.

Men inte exakt nån raket! Känns som Volvo måste kolla lite på drivlinor och lättviktmatrial ;)
av Droopy
Öhhh, tror merparten som kör Volvo och XC inet är ute efter snabba 0-100mph tider, då köper man "annat" Volvo har aldrig varit ett prestandamonster och kommer aldrig att bli.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du får byta till nya Passat-dieseln, Jag provkörde den och den går som ett skott, strax över 6 sek 0-100, rena sportbilsprestandan, Drog ursinnigt till 200 km/h och toppar nästan 250. Grymt för att vara en snåldiesel.

Nä, Volvo-bilar är inga racers, det är glidarbilar.
Användarvisningsbild
av EjS
Droopy skrev:Öhhh, tror merparten som kör Volvo och XC inet är ute efter snabba 0-100mph tider, då köper man "annat" Volvo har aldrig varit ett prestandamonster och kommer aldrig att bli.
Nej du har rätt. Men när bil är den största investeringen efter hus oavsett om det är privat eller tjänstebil så måste man jämnföra. Som B20 skriver finns ju väldigt vassa alternativ.

På mitt företag spelar det ingen roll vilken bil det är osv. Det är enbart bränslekostnaden på bilen som styr. Och då blir ju en effektiv drivlina och en relativt snål prestandadiesel absolut den mest attraktiva lösningen.

Vi får se hur den nya d5 tar sig ut med Polestar, aut, och awd.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EjS skrev:Vi får se hur den nya d5 tar sig ut med Polestar, aut, och awd.
FInns ju massor med tester av den kombon i nya XC90, VEA 225 hk D5 AWD och nya automaten. Den är heller ingen raket utan är flera sekunder efter en del av dieselraketerna på marknaden.

Volvo är glidare, inga raketer......
Användarvisningsbild
av VolvoB20
dissonans skrev:Volvo-dieslar kanske primärt är glidare, T5or/T6or håller jag inte riktigt med om är långsamma glidare... ;)
Volvos T6 i V70 hänger ju inte ens med Passatens snåldiesel GTS 0-100 utan blir en halv sekunder 10-15 meter efter .. :-O)

Även T5/T6 är goa glidarbilar.
av dissonans
0-100 på under sju sekunder är i min värld inte glidarbil. Vi har uppenbarligen väldigt olika referensramar.. Men när jag axar till 100 på sju sekunder tycker varken jag eller svärmor att vi glider.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]