Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag är medveten om att inte köra kompressorn när systemet är tomt.
Har bara kollat så den fungerar och det gör den, men får ingen ström varken vid sensorn vid torkfiltret eller vid sensorn på kondensorn. Och systemet ger inga felkoder mer än 1-6-1 men ac ska ju gå trots den
springpojke skrev:Jag är medveten om att inte köra kompressorn när systemet är tomt.
Har bara kollat så den fungerar och det gör den, men får ingen ström varken vid sensorn vid torkfiltret eller vid sensorn på kondensorn. Och systemet ger inga felkoder mer än 1-6-1 men ac ska ju gå trots den
Jag förstår, men det var mest en varning så att du inte gör onödiga misstag, är ju svårt att veta vilka kunskaper du har efter ett par posts i denna tråd.

Jag kan mycket väl ha fel, men jag vill minnas att det skulle vara 12 volt i kabeln uppe vid torkfiltret, i alla fall mot jord (Chassie).

Vad ska felkoden du just nämnde betyda ?
springpojke skrev:Den säger till om sol sensorn på instrument brädan
Jaja, det kan t o m jag säga att du nog kan vara rätt säker på att den är ointressant i sammanhanget, den ser väl bara till så att temperaturen justeras lite om solen gassar på ordentligt om jag inte har helt fel. Den hindrar ju inte AC´n från att starta, däremot så startar inte AC om det är under en viss yttertemperatur som jag är osäker på vad den är, men kanske 10 plusgrader eller så.

Som sagt, det finns säkert många andra på forumet som är betydligt bättre på det här, jag är elektronikreparatör till yrket och skruvar väl med det mesta till husbehov om det verkar vettigt, så jag är ingen direkt "bilnörd".
Är det ingen spänning är det inte lönt att bygla. I och med du har ECC finns det ett otal möjligheter som måste uppfyllas innan du får spänning på torkfiltret. Läs igenom länken du fick och sök även andra länkar om detta. Försök få fram ett kopplingsschema och även ett felsökningssschema. Det kan hjälpa mycket. Allt måste fungera rätt, annars fungerar ingenting. Det kan vara en sådan obetydlig sak som smuts i innerbelysningen

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
springpojke skrev:ja precis 1-6-1 är helt ointressant just nu
men konstigt att jag inte får några andra felkoder

Hoppas någon kommer med några fler idéer eller att jag finner något på google snart :x :lol:
Jag fick inga koder när mitt system var läck i alla fall, förutom solsensorn då och som nämnt tidigare så kan man lysa med en lampa för att slippa den (om man tycker det är kul).

Min ECC funkade ju i övrigt, det vara "bara" kondensor och ett rör som var läck.
Jag kanske är otydlig.
Jag vet att systemet är tomt, och jag vill inte ha felkod på det. Jag vill ha felkod på felet som gör att den inte skickar ut ström för att starta kompressorn.
Och jag vet att jag ska lysa med en lampa för att inte få 1-6-1 men det intresserar mig inte, vill veta vart strömmen är.

Och jag fattar att det inte hjälper att bygla om det inte finns nån ström, hade inte tänkt o åka runt med byglad kontakt, det var för att testa om kompressorn ens fungerade, det var då jag upptäckte att det inte fanns någon ström alls i kablarna där.

letar runt på nätet också, dom flesta har felkoder och vet vad dom ska kolla, jag har inget.
springpojke skrev:Jag kanske är otydlig.
Jag vet att systemet är tomt, och jag vill inte ha felkod på det. Jag vill ha felkod på felet som gör att den inte skickar ut ström för att starta kompressorn.
Och jag vet att jag ska lysa med en lampa för att inte få 1-6-1 men det intresserar mig inte, vill veta vart strömmen är.

Och jag fattar att det inte hjälper att bygla om det inte finns nån ström, hade inte tänkt o åka runt med byglad kontakt, det var för att testa om kompressorn ens fungerade, det var då jag upptäckte att det inte fanns någon ström alls i kablarna där.

letar runt på nätet också, dom flesta har felkoder och vet vad dom ska kolla, jag har inget.
Jag måste ju säga att jag inte förstår varför du tror att jag (eller de andra) inte förstår vad du menar, jag tror inte jag i alla fall har postat något som tyder på det, jag kanske varit övertydlig och dessutom berättat om erfarenheterna med min bil, men jag tror inte jag visat på något missförstånd.

Åter till problemet : Jag hittade en tråd om en person som hade som du dvs ingen spänning i kontakten till pressostaten på torkfiltret och i hans fall var det en dålig lödning i själva kontrolpanelen till AC´n, verkar vara ett förekommande problem.

Här är tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=83284 och här finns lite text på engelska och bilder http://www.volvoclub.org.uk/faq/Heating ... NotWorking

Bild

Fick nya 5.0.5 via OTA. Ser ok ut, inga buggar &au[…]

Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]