NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 06 v50 2.0d Har lämnat in den flera gånger på volvo dom sa att det var fel på partikelfiltret fast det var nytt det kan vara fel på nya grejer så jag köpte ännu ett filter ingen skillnad men nu larmades att det var givarfel i tillsatsbehållaren så då böt jag till ny addactivtank eftersom man inte kan byta bara givaren men nu blev bilen ännu värre så nu verkar det vara fel på tillsatsdoseringsmodulen som sitter under baksätet. Har någon mer råkat ut för det här ? Måste byta olja ofta eftersom diseln fyller på motorn :evil:
Ja du det där är ett problem som kan bero på många saker.
Det din volvoverkstad är inne på är att den regenererar för ofta vilket kan bero på tätt partikelfilter.
Jag skulle inte tro att det är fel på tillsatsmodulen, den innehåller ett additiv som enkelt sagt förhöjer avgastemperaturen. 2.0 liters motorn är en PSA motor som sitter i väldigt många andra bilar Peugeot, citroen, ford, jaguar mm. Det som är speciellt med de här motorerna i Volvobilar är att volvo tog inte styrningen rakt av från PSA utan har en hybrid mellan additiv och diesel insprutad i otakt med motorn för att på så sätt höja temperaturen i partikelfiltret vid behov. Detta görs för att rena/ bränna sot från partikelfiltret.
Fel som dina kan vara förutom partikelfilter
Kolla om det finns nyare programvara till din bil
Injektorer, spridare
Bränslepumpen läcker(sitter två packboxar runt pumpens drivaxel mot toppen)
Bränsletrycksregulator(sitter på pumpen) går enligt volvo inte att köpa lös men finns hos peugeot
EGR ventilen
Insuget igensotat.

hoppas att det kan vara till nån hjälp
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]