Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PatrLind
Hej!
Jag har en liten fundering... Vart kan man få tag på en sådan här fästdetalj till det övre motorfästet?
Har det något speciellt namn? Jag har inte haft speciellt mycket lycka när jag sökt runt...
Som ni ser så har det gått av / spruckit... Detta är alltså under täcklocket för tändstiften.
Jag antar att det är viktigt för fästets funktion för det är väldigt vobbligt som det sitter nu.
Volvo 850 (854-512 SE 2,5)
Bilagor
IMG_5200.JPG
Trasigt motorfäste, se metallstycket med de två fästskruvarna i motorn.
IMG_5200.JPG (567.68 KiB) Visad 233 gånger
av MickeM
Hej.

Skruva bort det och svetsa/få det svetsat.
Ingen konst för en halvduglig garagesvetsare.

Kan du inte själv, så känner du nog någon med svets och slip.

Det är nog vanlig galvad metall.
Testa med en magnet.

Skkulle det vara aluminium, är det lite trixigare att hitta någon svetsare.
Micke .
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av PatrLind
Okej, ja det kanske går. Tyckte det såg så tanigt ut att det nog inte skulle hålla att svetsas, men jag kan inget om det, så ska kolla runt om jag känner någon som kan.
Och nej det är inte svetsat sedan tidigare (vad jag vet?). Det som ser svetsat ut är nog bara skavmärken från täck-kåpan.
av PatrLind
Perra83 skrev:Går den att lossa i motorfästet? Kanske rentav går att köpa en nya för en struntsumma eller hugga en på skroten.
Skroten kanske, jag har inte sett något fäste till försäljning med just den detaljen. Jag tror den går att lossa, men har inte provat. Jag bara såg det nu medans jag grejade med andra saker. Ska kolla upp detta lite mer noggrant!

Tack hur som helst.
Momentstag kallas det, åtminstone på fabriken. Kanske att Volvo butiken har något annat namn. Det som ser ut som svetsat är högst troligt att det är härdat. Ett tag så härdades nederdelen för bättre hållbarhet. Sitter med 2 skruv uppifrån och en mutter på sidan.
Kan inte va särskilt dyr även ny.
Lucif3r skrev:Jag tror inte den fyller någon livs-viktig funktion heller direkt, med tanke på hur alla övre motorbussningar brukar se ut...
Det tror inte jag heller. Lär nog inte kännas/märkas om den är trasig eller hel. Dock i långa loppet kan det ju spara något annat motorfäste. För trots allt sitter den ju där av en anledning, om än en liten sådan.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det