Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Bilen i fråga en Volvo 945 turbo diesel från -95 med ecc anläggning.
Ska göra iordning kyl systemet.

Har sett att man brukar bygla kontakten vid torkfiltret för att se om kompressorn går. Gjorde detta men den slog inte till så trodde kompressorn var död, men så drog jag plus direkt från batteriet till kompressorn och då snurrade den

Min fundering är då varför den inte gick när jag byglade kontakten?
Är där något elfel eller är vi så långt in i systemet att den startar inte kompressorn nu när det är kallt? Eller ska den dra igång kompressorn oavsett om jag byglar?

Systemet är tomt så den ska in på trycktest.
Jag är nästan säker på att där finns mer än givare för trycket på dessa modeller. På kondensorn sitter några i rad, jag tror att en av dom känner trycket också (högtryck/lågtryck?)

Mvh
Lennart
springpojke skrev:Någon som vet svaret på min fråga? Om den ska gå igång när jag byglar vid torkfiltret oavsett utomhustemperatur?
Isåfall är det nått elektriskt fel

Ja knappen är intryckt
Så här skrev jag igår, Jag är nästan säker på att där finns mer än givare för trycket på dessa modeller. På kondensorn sitter några i rad, jag tror att en av dom känner trycket också (högtryck/lågtryck?)
Har du kollat detta, annars är det inte lätt att gå vidare. På tidigare modeller (740 upp till c:a -90 - -91) kunde man göra så som du beskriver. men tror inte det går så enkelt på nyare modeller. Läs igenom länken ovan, man lär sig mycket av att läsa om andras problem.

Mvh
Lennart
lennarte skrev: Har du kollat detta, annars är det inte lätt att gå vidare. På tidigare modeller (740 upp till c:a -90 - -91) kunde man göra så som du beskriver. men tror inte det går så enkelt på nyare modeller. Läs igenom länken ovan, man lär sig mycket av att läsa om andras problem.

Mvh
Lennart
På min 945 Classic -98 med ECC så funkar det att bygla uppe vid torkfiltret och då kopplar kompressorn in, har själv gjort det vid ett par gånger då ECC´n pajat och det var läck i systemet för attt se om det fungerade så pass långt. Jag testade detta senast i somras, det blev efter det byte av kondensor och ett rör som var läck hos AC firma i Vallentuna.

Jag är annars inte någon att fråga om såna här saker, men jag läste mig till det på nätet och kollade, vad jag förstår bör man inte köra någon längre stund på det sättet då det kan skada systemet. Jag är tveksam till om systemet går att få igång nu när det är så kallt, normalt startar inte AC/ECC vid vintertemperaturer.

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]