Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
skrothögen skrev:Om man får smyga in i tråden och ställa en fråga om något annat så skulle de va intressant och veta vilka värden va höga och hur kunde de blir bättre när du fyllde vatten? Gick den varm innan?

Ledsen om jag kapar tråden men skulle va roligt att veta.

Jag kommer inte ihåg på rak arm, men HC var iaf skyhögt, så mycket kommer jag ihåg.
Och ja, antagligen har den gått lite för varm när den besiktades av förra ägaren(det var bes. gubbens gissning också då jag frågade när jag bessade den och den seglade igenom)...
Det var ju inte TOMT i systemet, men expansionkärlet va :lol:

Det kan ju även ha inverkat att bilen hade stått ett tag(utan batteri på det), och förra ägaren bara körde den till bes. och inget mer. Det är ju för liten sträcka för att styrdonet ska hinna adaptera sina värden igen. Jag hade väl iaf kört totalt en 20mil innan bes, med batteriet ikopplat hela tiden :P.
av skrothögen
bratt84 skrev:Ja det är de jag inte förstår varför sjönk inte CO2500. Det var mycket gammal olja (ca 2 år), kanske kan vara en plan att byta till ny fräsch olja och tanka upp med riktigt med etanol? Jag vet en som kan provmäta åt mig :D Men sänker verkligen etanolen CO? Lågt lambda tyder ju på för mycket soppa/för lite luft, man kan inte förbättra luften på något enkelt sätt?
Då kan det nog vara en god idé att göra en ordentlig service och översyn. Tja det första man kan göra i luftensväg är väl att kolla luftfiltret :)
Sen som någon annan skrev att kika/klämma på slangar, dom där smala, gula el svarta slangarna runt spjällhuset brukar gummit vara helt slut på.

Alltid varit dålig på kemi så någon annan får rätta mig om jag har fel :)
Men etanol innehåller inte dessa farliga kolväten som i exempelvis bensen, därför sjunker HC-halten redigt som du såg när du körde k-sprit.
Den bidrar dessutom till lägre förbränningstemperatur vilket gör att avgaserna förbränns bättre, även NOx som vi säkerligen kommer få se mer av (nu obefintligt på spb) på bilprovningen borde väl sänkas iom lägre förbränningstemperatur?
Vad jag har förstått är det därför man började återcirkulera en del avgaser för att syremolekylerna skulle bli färre i förbränningsrummet och därför sänka temperaturen vilket ger mer fullständig förbränning.

Nu åter till C0, kolmonoxid, vet jag inte om etanolen har någon direkt inverkan på just C0 förutom att den som sagt sänker temperaturen och förbränner mer av bränslet.
Men som du skrev går bilen fett och jag skulle nog börja felsöka i den änden och luska ut varför lambda är så lågt.

Känner du någon som kan plocka ut felkoder så sparar de kanske massor av tid.

Nu låter det som man har gjort supermycket reklam för att tanka etanol bara inför besiktning Men ska man köra på etanol så bör man läsa på lite om bränslet och kanske göra en riktig konvertering.
Jag och många andra blandar upp till 30-40% rent etanol utan konvertering men det finns ingen garanti för att det håller i det långa loppet.

// Skrothögen
av skrothögen
Lucif3r skrev: Jag kommer inte ihåg på rak arm, men HC var iaf skyhögt, så mycket kommer jag ihåg.
Och ja, antagligen har den gått lite för varm när den besiktades av förra ägaren(det var bes. gubbens gissning också då jag frågade när jag bessade den och den seglade igenom)...
Det var ju inte TOMT i systemet, men expansionkärlet va :lol:

Det kan ju även ha inverkat att bilen hade stått ett tag(utan batteri på det), och förra ägaren bara körde den till bes. och inget mer. Det är ju för liten sträcka för att styrdonet ska hinna adaptera sina värden igen. Jag hade väl iaf kört totalt en 20mil innan bes, med batteriet ikopplat hela tiden :P.
Ja då var det nog blandning mellan en lite för varm motor och att om den hade stått stilla ett tag, kanske oljan sugit åt sig lite föroreningar som du blåste bort med 20 mila körningen :)
av bratt84
Men om det vore en slang som läcker så borde den ju dra tjuvluft och det är väl inte så troligt eftersom lambda är lågt? Det tyder ju på för lite luft i blandningen. Jag får nog helt enkelt börja med att läsa ut felkoderna och se vad bilen tycker om sig själv :D
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vet inte om någon har skrivit detta redan men tät vevhusventilation gör också att avgasvärdena sticker iväg.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det