Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denzar
Torkarna är grymma! Lätt värt jobbet och pengarna. Fick två fungerande för 600:-. På en annan skrot ville han ha 100:- styck! Nästan gratis. Tyvärr Så fanns det bara en, men hade ändå köpt mina så 8)
Användarvisningsbild
av e5frog
Fick höger sidobalk svetsad igår (gick inte genom besiktningen) så idag tänkte jag att bilen skulle få lite mer kärlek.

Lossade skruv, tog loss blinkers, fyra muttrar och två kablar - loss med strålkastaren (man får lirka lite och hålla undan plasten något på stötfångaren), skruvade loss strålkastartorkararmen från fästet, lossade på kabeln och till sist de två bultarna som höll torkarmotorn.

Tyckte det var jobbigast att få loss baksidan, värmde plasten något med varmluftspistol för att den inte skulle spricka så lätt sen var det bara att jobba med mejsel från båda håll för att lossa alla plasthakar - inte servicevänligt alls...

Ser ut så här när locket är av
Bild

Fick trycka in tork-axeln och lyfta ur denna översta del för att komma närmare motor - som bekant är problemet.
Bild

Det sitter ett fäste vid axelns topp under allt fett, den sitter ganska ordentligt, det tog emot lite att få loss motorn men det släppte till slut, även fästet till ena polen på motorn följde med loss - och en bricka cirka 1x1cm, aluminiumyta som jag inte fattade var den skulle sitta när jag sen monterade igen. Som tur var hade jag tagit ett kort, den skulle sitta inklämd med hörnet först mellan de två vågiga metall-delarna i den gula rutan - förklarade också de märkliga utstickande delarna på den positionen på locket.
Bild

Nu när jag tittade på beskrivningen igen på SAAB-motorn som ju är extremt lik denna, så står det tydligt markerat på första bilden "metal plate", men jag hade inte datorn framme - trodde inte det var en detalj som skulle ställa till det.

Kopplade spänning på motorn, den hackade sig fram - så det var bara att öppna.

Kolborstarna såg fina ut, det var inte mycket smuts inuti men det var fullt med klägg i glappen på kollektorn, gjorde rent med tunn kniv, putsade lite med dremel-stålborste, torkade rent, monterade ihop igen. Nu surrade den på i full fart igen... Det enda man behöver vara orolig för angående smådelar är väl packningarna i varje ände som axeln går genom. Putsade metall-delar som såg mindre blanka ut, den som lossnat var ganska mörk i färgen, kan ju bli tokigt när man blandar metallsorter som de gjort här av någon anledning.

När jag väl klurat reda på var den där rutan aluminium (eller vad det är) skulle sitta så var det besvärligt att få locket att sitta ordentligt, tryckte på det ordentligt men man skulle nästan vilka ha satt kilar bakom varje klack för att känna sig säker. Tyckte att det satt bra men för säkerhets skull drog jag ett par buntband runt.

Tillbaks på bilen - funkade perfekt.

Bara vänster kvar nu då, det går lite AC rör bakom den strålkastaren så jag får se om det blir besvärligt.

Såg att man kom åt spolarpump och "låg nivå" mätare där bakom också, hade jag haft tid skulle jag kollat varför den aldrig varnar för låg nivå...
av Denzar
Bakstycket fick jag bort på någon minut med en liten polygrip, klack för klack, dock myyyyycket försiktigt som sagt.

Som du sa e5frog, locket på ena av mina torkare ville inte riktigt gå på lika hårt som innan. Min åkte dock upp när jag skulle på med torkarbladet igen. Så jag drog på buntband i blindo, med facet på strålkastarglaset och många svordommar :lol:

Bra med mer information! Nu har vi nog allt som behövs 8)
Användarvisningsbild
av e5frog
Man kunde ju limmat fast baksidan, efter funktionskontroll, om man vill slippa den taffliga buntbands-varianten. Men å andra sidan är det inget som syns förrän man är där och pillar igen.
Jag har min vänstra kvar att renovera, får se om det går lika bra.
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]