Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ulla245
Kan ju tillägga att bilen stått sen april 14 , kan ju ha varit på grund av detta, folk berättar inte allt när dom säljer bilar :(
av ulla245
Tack för tipset, det ska jag göra imorgon , är det jättejobbigt att byta givaren ? läste någonstans att man måste skruva isär motor och låda.
av ulla245
Nu har jag testat vevaxelgivaren , satte kabeln i uttag 6, på med tändningen, tryckte 2 ggr på knappen då började den blinka snabbt , körde ca 10-15 sek. på startmotorn utan att slå av tändningen, lampan fortsatte blinka snabbt på samma sätt, betyder det att vevaxelgivaren inte sänder ut ngn signal eller har jag gjort fel ?:-/
av sicnarf
Din motor skall ha varit igång för att en felkod ska lagras. Tar du och nollar koderna eller kopplar loss batteri kontakterna så försvinner alla kodminnen. Det är därför din felkodläsare bara blinkar. Hjälper inte att köra på startmotorn bara. Motorn måste vara igång för att lagra felkod, om jag inte minns fel. Om din motor gick och sedan dog och det skulle vara vevaxeln som är kass så skulle du få kod 214.
Testa om du har gnista och om du hör att pumpen går genom tankhålet när nån kör på startmotorn. Om du ej har gnista och pumpen inte går så är det vevaxelgivaren.
Man kan också mäta i skarvkontakten. Den finns under vänster vindrutetorkare i motorrummet. Använd en ohmmeter. Jag minns inte exakt, men det bör vara 300 - 400 ohm om det är rätt.
av Rådlös
Tack sicnarf: Din förklaring kompletterar mitt utlägg längre upp. Naturligtvis är det så att motorn måste vara igång för att en felkod skall sättas.

Ulla: Jag vill minnas att det är trångt att försöka byta vevaxelgivaren i en 200, men du har ju en 945. Där har du väl fördelaren längst bak på kamaxeln mot torpedplåten? Det betyder ju att du har ett mellanrum som motsvarar minst fördelarens längdmått till torpedväggen. Som jag ser det bör du ha lite svängrum för att byta vevaxelgivaren. Den sitter där nere över svänghjulet, ungefär under fördelaren.

En förklaring om du inte visste, fördelaren i 200-serien sitter i motorblocket. Den skulle aldrig få plats på kamaxeln så som det sitter i 700- och 900-serien. Därför utgår jag ifrån att du har förhållandevis gott om plats för att byta vevaxelgivaren.
av ulla245
Ja nu var det inte felkod jag kollade, läs gärna Lennarts inlägg från igår , utan en diagnos av tändsystemet.
av sennahojx
sicnarf & Rådlös Jag tror inte ni hängt med riktigt, läs vad Lennart och jag skrivit och länkat om. Bilen kan testa sig själv på några olika sätt, bland annat bekräfta om en givare fungerar.

ulla245 Jag är inte helt säker, men gör testet med gasspjället först så du säkert ser att det funkar, kanske man måste testa givarna i en viss ordning. Du kan ju även göra som sicnarf skrev och mäta med en multimeter. Tyvärr vet jag inte hur många ohm det ska vara.
av ulla245
Tack , ja jag gick liksom direkt på vevaxelgivaren sas, jag ska prova igen imorgon och ta det i den ordningen det står, öppna gasspjället först, gör man på samma sätt på en 855 t5 -95 , det är väl ett annat tändsystem men det verkar ju vara ung samma felkoder iaf, för min 855 funkar iaf, så jag kan prova med den för att se om jag gör rätt .
av ulla245
Jaha nu har jag gjort testet , med gasspjället först ,då fick jag kod 334 , sen körde jag på starten ca 10 sek , men den blinkade bara snabbt, så jag förmodar att vevaxelgivaren är trasig, får byta den när det blivit varmare ute, inget kul att meka ute nu , återkommer när den är bytt . Tack för alla svar :)

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]