Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
KeiNo skrev:Gaspjällskontakt har jag nu googlat mig fram till att det kan vara ännu en sak som kan orsaka symptom som liknar mina.. Dock så hittar jag ingenstans om vart man hittar den? (Varför har folk så svårt att ta kort på vart sakerna sitter? :D )
Den sitter på eller i gasspjället tror jag är inte hundra kommer inte ihåg hur det var ??:-/ Sen så kan ju en rengöring av spjället inte skada heller :)
av KeiNo
haha, givande svar! :D För en som är lite lätt efter i vart allt sitter - Har du lust att prova svara en gång till? :D
Är lite grand inne på att plocka loss och rengöra, men det verkar vara en lite väl häftig operation för en som står ute på gatan och meckar, men börjar dock bli mer och mer brydd på att lämna in bilen för felsökning då jag känner hur både tålamodet och orket börjar tryta..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Här kommer en bild på gasspjället och det som är inringat i rött är spjäll lägesgivaren jag googlade lite och det verkar som att det går att byta denna givare :D Du vet vart gasspjället sitter eller?
Bild
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Den sitter på höger sida av insuget du har tomgångsmotorn som sitter ovanpå gasspjället. Sen så har du gasvajern som går dit också.
av KeiNo
Bumpar upp lite grand här, vädret har inte riktigt varit på min sida denna vecka, så har helt enkelt inte kunnat skruva och kolla något.. Dock så tänkte jag bara ställa lite frågor, snabbt svar skulle uppskattas innerligt!

1 - Har inte kollat tändstiften, men de byttes i december, dock inte Volvo Original, detta har jag läst lite grand att 850 Turbo kan va lite kinkig på, sant eller falskt?

2 - Bilen går ju hemskt mycket sämre efter att de nollade felkoden som fanns, borde inte de kunna hjälpa någon att få någon idé på vad det skulle kunna vara som gör att man får sådan symptom? Att bilen går sämre efter nollning alltså..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
1. sant, men det har knappast med om det är orginal eller ej, utan bara rätt typ. 3-kloade stift har jag hört inte fungerar optimalt, ingen egen erfarenhet av dom dock.

2. Låter konstigt... Hur långt har du kört med bilen sedan nollningen? Kopplades batteriet ur någonting?
av KeiNo
1 - Har inte någon större koll på vad det är för stift, men sen stiften byttes har bilen ändå rullat cirka 100-200 mil. Så det kanske är uteslutet, knatade dock bara in på mekonomen o angav regnr och fick 5 stift som han sa var bra..
Dessa var det - http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 8-MUXT10sv

2 - Inte alls, körde hem från verkstan, men höll jag knappt på att ta mig hem för var tvungen att slänga i neutralen och gasa på så fort man kom till väjningsplikt/rödljus/stopp för annars så dog typ bilen, sedan dess har jag inte vågat ge mig ut något med den(nyinflyttad i ny stad, så känner ingen om skiten skulle bli stående.. :P)
Batteriet kopplades aldrig ur vid nollningen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS