Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Jag skulle inte rekommendera att använda rent vatten. Även om man tappar ur systemet, kan det finnas något ställe där det ligger rent vatten kvar och riskerar att spräcka något när det fryser. Lös kanel borde följa med när man sköljer ur, kanel som sitter fast är nog inget problem. Om du får ordning på grejerna kan du ju byta kylvätska om ett år eller så.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andreasw skrev:Måste bort med termostathuset för det är sprucket. Vad är det för material? Kan jag bara hälla i vanligt vatten nu när det är minusgrader och varmköra eller ska jag alltid använda glykol hur som?

Mig veterligen är det alu som resten av motorn.
Du bör nog inte köra med bara rent vatten, iaf ingen längre stund. Termostaten öppnar inte fören tempen ligger på ~92c, innan dess står vattnet still och kan frysa. Glykolen förhindrar ju även korrision som kan bli om man har rent vatten en lite längre stund.
Jag har lagt projektet på is tills i sommar, lutar nog åt motorbyte. Men måste kolla kompression osv innan jag vet säkert på den andra motorn =)

Det är lite skillnad på motorerna, den ena är på 140hk och den andra är på 144. Måste jag dra med mig hela kabelhärvan då? :/ Den ena är 94a och den andra är 95a.
Hallå igen!

Har börjat lite smått med den här bilen igen, har nu bytt termostathus, skruvat tillbaka insug osv. Testkört, allt fungerar väldigt bra! Jag har varit ute och varmkört bilen, mätaren står sig bra strax över kl 3. Men jag märkte att locket jag hade på expansionskärlet läckte som ett såll... Så allt tryck pyste ut. Men jag provade litegrann med ett lock som var tätt, jag fick inte symptomen jag hade förut, men jag antar att jag kört alldeles för lite. Ska ut snart igen och varmköra mer!

En skum grej hände dock, körde fast på en åker i uppförsbacke (mycket drevsnö). Stod där säkert 15-20 minuter, när jag fick loss bilen så såg jag att tempmätaren stod på 0? Fastän bilen var varm. Kan det bli såhär när man står i en kraftig uppförsbacke eller? Jag tycker det känndes väldigt konstigt!
Ska inte ha någon betydelse... har du bytt termotstaten?

Ifall den går sönder står den öppen konstant (eller så stängs den konstant men inte det du har ifall den är trasig endå) och då om du t.ex. står still kommer bilen aldrig direkt gå upp i värme utan kommer endast bli riktigt varm vid hårda gaspådrag etc.

Annars kan du prova byta tempgivaren.
andreasw skrev:Japp termostaten är bytt. Tempgivaren är en annan. Tog den som satt i det andra termostathuset. Vad kan detta bero på då? Luft i systemet? Undrar om inte vattnet var borta i expansionskärlet när detta hände. (Tappat ur all kylarvätska vid montering av allt).
Kan ju hända vid tömning och fyllning att något område inte fylls riktigt så när bilen går igång och drar runt allt så måste du hålla koll på nivån.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS