Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Jag hatar verkligen skitiga vindrutor och dåliga torkarblad så jag har testat det mesta och samlat en del erfarenheter.

Jag har kört på tysk Europart-spolarvätska ett tag nu. Den tål -60° koncentrerat och påstås tåla -20° utblandad till 50:50. Jag har testat ner till -14° ungefär, då går det att spola rutan med den ännu. Vid den temperaturen brukar normala "minus 20"-vätskor frysa på rutan. Det blir även riktigt rent och lämnar ingen hinna. Jag TROR att det är samma vätska som Lidl säljer. Den luktar i varje fall ungefär likadant, en slags hemsk citrondoft som tur nog inte verkar leta sig in i kupén på min bil iallafall.

Problemet är att det skummar så in i helvete. Man får köra torkarna längre än normalt efter spolning eftersom det fastnar skum på torkarbladet som dras ut över rutan. När strålkastarspolningen sprutat rinner det skum från hela fronten på bilen efteråt.

Ett problem är automattvättarnas sköljvax. Det som åker på strax före torkningen och gör så vattnet pärlar bort. Det lägger en hinna på glaset som gör att torkarna börjar gnissla och ta dåligt oavsett hur bra torkarblad man har, hur ny ruta man har och hur bra spänst det är i torkararmarnas fjädrar. Mycket irriterande när man står i trafikljusen i stan och torkarna skorrar och gnisslar fram och tillbaks över rutan. Sen jag slutade köra i automattvätt har dom problemen försvunnit. Torkarbladen är som nya ännu, jag bytte dem när grisvädret började i höstas.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag använder också Julas! Den är skitbra.. Vann ju nån stor test för nått år sen där den var överlägsen de flesta dyra märkena. Jag blandar ca 1:2 och har inte haft några frysproblem i år trots att jag kört i nära -20.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Samma här, Julas är det som gäller. Biltemas är värdelös, lämnar en grå hinna på rutan.

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]