Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adamp
Jag fick nya bussningar till min 850 back för 4700 ink arbetet och delar (dom som fäster backvagnen till golvet). 4000 för två bromsgivare låter lite galet i mina öron, kollad på mekonom och de kostar runt 1000 där av den super höga kostnaden (för min 850).
av *pettson*
Betalt tar man för att man kan. Se inte det här som ett försvar för kostnader, utan som en möjlig förklaring.
Lite kul att se jämförelser mellan jobb i kunders ögon.
Att byta bakre givare, om det ska göras enligt manualen, innefattar att ta bort ok, skivor, handbromsbackar, nav. Plocka ner tanken en bit, ta bort lastrumsgolvet om det är kombi och SEN byta givarna, som i sej aldrig släpper frivilligt, utan brukar få borras eller slås ur. För att sen brotchas upp hålmässigt och till sist återmontera nya givare. Dvs mer jobb än på framhjulen..

Att byta länkarna i bakvagnen är däremot ett mycket ENKLARE jobb än det verkar.
Att byta länkarna SOM DET SKA göras innebär att lossa tre bult på varje sida, en sida i taget.
Lossa en genomgående bult i bakaxeln, kärvar det kan man behöva lossa stötdämparens nedre fäste en stund. Använda avsedd avdragare och dra ur bussningen. Sen återmontera med samma verktyg och sätta tillbaka bultarna och så är sidan klar. Har man som en del verkstäder jag jobbat med, då har man enkel snabb hydraulik. Då är det enkelt hur man än gör.

Sen delar då, ja.. vad tar man för delarna på respektive ställe? Jämföra med eftermarknad i märkesverkstan är ju dumt, om nu inte någon tog med sej delar till märkesverkstaden? Jag antar att dom där 4000 är jobb och delar. Är det bara jobbet så har det alltså tagit runt 2,5 timmar att lösa problemet. Är det med delar så tog det kortare tid.

Observera att bägge jobben går att göra mycket fortare och enklare med helt andra metoder utan risk för bilen, men dom stöds inte i tillverkarens anvisningar.

Själv byter jag bägge länkarna bak på 850 serien på runt 1 timma om jag inte stressar, och jag är ingen supermekaniker när det gäller att jaga tider, jag gillar att göra saker ordentligt i min takt. Delarna kostar drygt 600kr stycket =1200kronor inkl moms och frakt. Utan rabatter. (571kr/st idag på skruvat + frakt)
Det betyder att i samma typ av jämförelse så kostade bytet av länkar 3500kr, för något som jag kan fixa på en timma. Det var ju inte så billigt.. men säkerligen kostade delarna mer på verkstan än jag ger.

Vi har alltså inte samma metoder, inte samma timpenning och inte samma delar. Då kan skillnaden bli stor när vi börjar jämföra.
av PTV
Så med andra ord så har flertalet bilverkstäder ett behov av att krångla till diverse reparationer som annars skulle gå att göra på ett bättre sätt och samtidigt ta hutlöst betalt för sina delar jämfört med andra reservdelsförsäljare samtidigt som man spär på med en många gånger skrattretande hög timkostnad som kan te sig klart ologisk för den betalande kunden.Jo, så har det ju varit en hel del år nu på diverse verkstäder i landet. :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Krånglar till och krånglar till... Lämnar man in på verkstad vill man ju att arbetet utförs korrekt...
Hur seriöst skulle ni ta en verkstad som börjar fiska kablar med ståltrådar och tejp? En metod som f.ö. fungerar utmärkt vid byte av bakre givare och går snabbt, men ger knappast ett seriöst intryck.

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]