Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mwi skrev:
Yaniz skrev:Skulle vara intressant att höra varför det i så stor utsträckning drabbar dieselmotorer samt bevisligen en och annan FT?
De är väl de motorerna som har haft störst försäljningsvolym, så antalet fel/antalet sålda bilar kanske inte skiljer så mycket. Om du valde 2.5 FT som tjänstebil så tror jag att förmånsvärdet blev 20% lägre jämfört med 2.5 T, så 2.5 T är väl igentligen en udda motor och därför hittar du inte så många med haverier. De 4 & 6 cylindriga motorerna har väl allesammans kamkedja?
Men är det problem med multiremmen på fyrorna och sexorna? Det är där vi verkar ha ursprungsproblemet.
Detta är med ett osannolikt inträffande, eller kanske man kan säga sannolikt eftersom det verkar vara ett problem med multiremmarna. När jag ringde till Volvo-verkstaden för att berätta varför min bil stod där, då säger servicemannen något i stil med "Jaha, den röda bilen med multiremsbrott". Han syftade på en V60 D3. Då tänkte jag att kommer det in sådana här fel hela tiden? Nu visade det sig att det är min arbetskamrat som jobbar på samma skift som mig, att det är hans Volvo V60 D3 2011 som multiremmen havererat för. Hans D3 har gått 9'000 mil, dock klarade sig allt annat förutom remmen. Hans hemstad ligger 10 mil från "min" verkstad så det är lite osannolikt att hans rem skulle gå sönder precis när hans bil körde förbi "min" verkstad. Trodde honom inte först, knappt än! Men han skulle ta med sig kvitton.
Senast redigerad av 2 pjaar, redigerad totalt 0 gång.
pjaar skrev:Detta är med ett osannolikt inträffande, eller kanske man kan säga sannolikt eftersom det verkar vara ett problem med multiremmarna. När jag ringde till Volvo-verkstaden för att berätta varför min bil stod där, då säger servicemannen något i stil med "Jaha, den röda bilen med multiremsbrott". Han syftade på en V60 D3. Då tänkte jag att kommer det in sådana här fel hela tiden? Nu visade det sig att det är min arbetskamrat som jobbar på samma skift som mig, att det är hans Volvo V60 D3 2011 som multiremmen havererat för. Hans D3 har gått 9'000 mil, dock klarade sig allt annat förutom remmen. Hans hemstad ligger 10 mil från "min" verkstad så det är lite osannolikt att hans rem skulle gå sönder precis när hans bil körde förbi "min" verkstad. Trodde honom inte först, knappt än! Men han skulle ta med sig kvitton.
Vet du hur hans "rembrott" såg ut, strimlad eller hade den gått rakt av? Om jag ser rätt på bilden från din bil så ser jag strimlade rester vilket tyder på att den har klättrat av spännaren (kvalitetproblem). Om din arbetskamrat har gått "rakt av" tyder den på en sten som kommit emellan.

EDIT: Hade även varit intressant att veta om han bil har hydraulisk eller mekanisk spännare.
Läste denna tråden igår och blev lite orolig. Min V70 2.5FT MY10 har haft ett litet kvittrande ljud från remmarna senaste tiden.
Det hörs varje morgon efter kallstart men försvinner efter några minuter. Att en drivrem gnisslar lite vid kallstart är ju normalt sett inget att oroa sig för, men efter att ha läst om skräckexemplen här så kände jag att jag nog ändå borde kolla upp det närmare!
Så jag åkte in på Volvoverkstan idag för att be dom kolla på remmarna. (Trots att jag kom oanmäld så tog dom sig tid att gå ut direkt och kolla på bilen, BRA SERVICE!!)
Men teknikern kunde inte se något fel på remmarna, så möjligtvis kommer ljudet från något annat ställe.
Men vi kom överens om att jag ställer dit bilen någon kväll framöver så dom själva kan lyssna på ljudet när dom får möjlighet att göra en kallstart på morgonen när det är fuktigt och kallt.
Så fortsättning följer antar jag...
Min V70 D5 MY11 blev inkallad av Volvo för kontroll och då även byte av remspännaren i december 2013/januari 2014. De tog in alla bilarna av det modellåret med den motorn och kollade just remspännaren då. (Då hade den gått strax över 5000 mil). Sen ingick byte av remspännare och hjälpaggregatsrem i 6000 mils servicen. Denna gjordes i juni, men eftersom remspännaren byttes på garantikampanjen i januari så behövde de bara byta själva remmen vid 6000 mils servicen. Så på D5-motorn snackar vi 6000 mils intervall på denna rem...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240