NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#949461
Kluster: Det stämmer nog ja, jag kan missta mig. Jag vet att det varit på tal på Swedespeed men chansen finns att det var åt andra hållet, dvs att de ville få äldre V50/S40 att släckas i baken när DRL tändes (manuellt).
#949527
Tack för alla svar! Ingen som har varit med om liknande knyckningar! Känns som att någonting skulle "brista"... Typ som på en gammmal förgasarbil när den är kall, man har inne choken och accelererar! Har i.a.f. bokat tid på verkstaden nu!
#949734
grillchips skrev:Kluster: Det stämmer nog ja, jag kan missta mig. Jag vet att det varit på tal på Swedespeed men chansen finns att det var åt andra hållet, dvs att de ville få äldre V50/S40 att släckas i baken när DRL tändes (manuellt).
Ja, att få baklamporna lysa samtidigt som DRL-funktionen är en önskan men verkar inte genomförbart om man inte fysiskt börjar koppla om kablar m.m.
Försöker förklara funktionen för min fru när vredet står i A och att hon själv måste vrida till halvljuset när det börjar bli grått/regnigt även fast det är ljust ute. Det går sisådär in :roll: :lol: :wink:
#950188
Hej,
Jag är helt ny på forumet, men jag har exakt samma symptom som du under punkt 1 här ovan. Bara ibland, men då börjar bilen oförklarligt rycka vid 85-95 km/h på 6:an. Ökar man eller minskar varvtalet något så försvinner det. Jag har ingen aning om varför, så jag är mycket nyfiken på utfallet från ditt verkstadsbesök :)

Jag har dessutom ett annat symptom som är märkligt. När man startar så trycker man ju ner kopplingen och vrider på nyckeln. Efter en stund startar bilen upp av sig själv när den glödstiften är varma. Helt plötsligt har detta "automatstartfumktion" eller vad man skall kalla det slutat fungera. Bilen beter sig nu precis som en gammal vanlig bil med tändningslåset kopplat direkt till startreläet.

Jag har ingen aning om detta hänger ihop med ovanstående? Någon annan som vet?

Jag har en V50 D2 -11 manuell med tidur till värmaren om det nu har betydelse.
#950223
Spikifoten2 skrev: När man startar så trycker man ju ner kopplingen och vrider på nyckeln. Efter en stund startar bilen upp av sig själv när den glödstiften är varma. Helt plötsligt har detta "automatstartfumktion" eller vad man skall kalla det slutat fungera. Bilen beter sig nu precis som en gammal vanlig bil med tändningslåset kopplat direkt till startreläet.
Jag har en V50 D2 -11 manuell med tidur till värmaren om det nu har betydelse.
Det har ju betydelse om motorn är någorlunda varm, eller inte. Då den är hyfsat varm startar den direkt när du vrider på vredet.
#950248
Nej jag menar inte så. Tidigare har det räckt att vrida nyckeln en millisekund och sedan har bilen själv, datorn, styrsystemet, etc själv skött om startproceduren. Är bilen då varm så startar den direkt. Dvs startmotorn går tills motorn startar oavsett om jag släpper nyckeln eller inte. Är bilen kall så blir det då en fördröjning på några sekunder från att jag släpper nyckeln tills att styrsystemet startar motorn. Precis som startknappen fungerar i de bilar som har knapp i stället för nyckel.
Nu verkar denna funktion ändrat sig, och startmotorn slutar snurra så fort jag släpper nyckeln.
#950370
Spikifoten2 skrev:Nej jag menar inte så. Tidigare har det räckt att vrida nyckeln en millisekund och sedan har bilen själv, datorn, styrsystemet, etc själv skött om startproceduren. Är bilen då varm så startar den direkt. Dvs startmotorn går tills motorn startar oavsett om jag släpper nyckeln eller inte. Är bilen kall så blir det då en fördröjning på några sekunder från att jag släpper nyckeln tills att styrsystemet startar motorn. Precis som startknappen fungerar i de bilar som har knapp i stället för nyckel.
Nu verkar denna funktion ändrat sig, och startmotorn slutar snurra så fort jag släpper nyckeln.
Vår V50 D2 MY12 beter sig precis som du beskriver. Jag har varit lite förvånad över den funktionen då den inte finns beskriven i instruktionsboken (om jag minns rätt). Den är riktig bra, framförallt när frun tar bilen och inte minns att det är en diesel (tack och lov har hon inte tankat fel).

Angående ryckningar så har det inträffat 2-3 ggr på 1000 mil, då har jag fått växla ner eller öka hastigheten. Det pågick i 2-3 minuter innan allt var normalt igen. Min egen analys är att det är regenereringen av partikelfiltret som startar vid ett mindre gynnsamt tillfälle (för lågt varvtal på motorn). Rätt eller fel vet jag inte.
#950383
Jag har en V50 D3 MY12 Classic med automat och där krävs det att bromsen trycks ner innan nyckeln vrids om vid start av motorn, det är inget liknande på den manuella som behövs göras? T ex hålla ner koppling el broms?
Hos mig dyker det även fram info i info-rutan om att bromsen måste hållas ned.

Om min bil är kall vrider jag om nyckeln och den s.k "glödtändningssymbolen" tänds och slocknar, först då startar motorn. Detta fungerar i båda fall - antingen vrider jag nyckeln till läge II och väntar tills symbolen har slocknat och sen vrider om nyckeln till start eller vrider nyckeln direkt till läge III och symbolen visas tills startsekvensen går igång.

Jag kanske har missförstått frågan nu kom jag på men men :oops:
#950511
Kluster skrev:Jag har en V50 D3 MY12 Classic med automat och där krävs det att bromsen trycks ner innan nyckeln vrids om vid start av motorn, det är inget liknande på den manuella som behövs göras? T ex hålla ner koppling el broms?
Hos mig dyker det även fram info i info-rutan om att bromsen måste hållas ned.
På manuella måste kopplingen vara nedtryckt. Om inte, så får du meddelande. :|
#950758
Hej
1. Skrev precis i en annan tråd, första gissningen EGR-ventilen. Vart bytt på vår bil innan den ens gått 2000mil, tydligen vanligt fel enl. Volvo-verkstaden. Andra gissningen, bränslefiltret.

//r

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]