Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walle
Precis! Håller med Mo0d.
Det är inte mycket pengar det handlar om heller. ett par hundralappar!
Man är ju som sagt ingen bakåtsträvare !! Skillnaden behöver inte vara minimal heller.... de vet du först om 10 år kanske ... om du haft dåligt styning av det elektroniska gasspjället kanske spjället pajjar i förtid t.ex. ;)

/Walle
Användarvisningsbild
av greeeken
Hörrö data teknikern håll dig till datorer kanske eller frukter o grönsaker.
Fungerar systemet bra så låt det gå.Att uppdatera i onödan är inte bra.

Vad får du med XP sp2?? nja brandvägg för det första ,det är de nstora skillnaden??? orkar inte forstätta detta idiotiska prat.

Sen Walle, gasspjället? går det sönder om du inte uppgraderar? Skämtar du nu ????????????????????

Så länge bilen fungerar utan problem s¨å låt den gå så, du vet inte om du får mer problem om du uppgraderar m.m
av Walle
Gasspjället var bara ett exempel... men mjukvaran styr diverse funktioner i bilen ... reglering av gaspådrag, reglering och styrning av gasspjäll och en massa andra givare. Och är denna reglering dåligt t.ex. så skulle det kunna påverka livslängden på spjället... eller andra givare.
Mjukvaran styr alltså de mekaniska komponenterna... om styrningen är dålig så kan alltså de mekaniska komponenterna påverkas... så JA, om mjukvaran är dåligt så kan saker gå sönder tidigare.
OBS ! Nu säger jag inte att volvo har sådana problem... jag säger bara att det skulle kunna vara möjligt.....
Volvo kan ju även optimerat förbränning osv i ny mjukvara... vilket kan ge motorn bättre förhållanden etc etc .... klart att mjukvaran påverkar komponenterna i bilen.
Men som sagt... jag tror inte debatten leder nånstans...
Uppgradera eller inte ... whatever...
Jag har iaf. uppgraderat och är nöjd
/W
Användarvisningsbild
av greeeken
Har inte märkt nån skilland alls på min efter uppgradering
Användarvisningsbild
av EvergreeN
Tack för alla svar, jag är förvisso fortfarande kluven i denna fråga =)

Jag nämnde inte det i mitt första inlägg men jag upplever att min bil är extremt tråkig när det gäller krypkörning, om man ska reglera hastigheten med kopplingen så är det nästan omöjligt att inte få kärringstopp.

Samma sak när man ska starta från stillastående, tomgången hoppar hejvilt och det är inte helt lätt att komma iväg utan att slita lameller med hög gas.

Jag hade en manuellt växlad BMW innan och då upplevde jag aldrig detta som ett problem. Men volvons koppling alt. tomgång är alldeles för känslig.

Dessutom har det hänt att motorn dör när jag släpper gasen, varvet går oftast från säg 3000 ner till 300 och sedan upp till 900 när jag släpper gasen.

Kan detta årgärdas med ny programvara, eller är kopplingen för bra helt enkelt?
Användarvisningsbild
av greeeken
Låter som om det är problem med gasspjälet
av poan
Det där med "kärringstopp" känner jag igen. Det är rent bedrövligt vad klen tomgångsregleringen är. Med min 240 -92 kör jag obehindrat med båt och släpkärror utan att röra gasen överhuvudtaget, skulle aldrig drömma om det med S80'n. Dessutom tror jag att 6:an med sugmotor har högst utväxling vilket intye gör det hela bättre.
P-O

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]