Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#949990
Jag har för vana att rekommendera folk att INTE köpa en importerad bil. Risken är stor, o då menar jag STOR att man köper grisen i säcken. Visst finns det bra bilar som är importerade men andelen dåliga är större. Krockskadade, mätarskruvade är bara en del av problemen med importerade bilar. Har sett alldeles för mycket problem med importerade för att kunna rekommendera en sån.
#950009
Hayfever skrev:
MartinB82 skrev: V60 är bra mycket mer underhållande att köra än V70, R-Design chassit är en bra kompromiss på komfort å lite sport.
Tycker även att stolarna är bättre i V60 än v70, framför allt så kan man sitta längre ner vilket jag föredrar.
Aha, då var det inte bara som jag inbillade mig! Kändes som stolarna kramade en bra mycket bättre i V60:n än i v70:n.
Inget fel på V70-stolarna men jag gillar att bli omkramad och inmyst av sätena ;)
MartinB82 skrev: Angående D3motorn så skilljer karaktären på my2011 och my2012. Å även skatten en hel del.
D5204T2 som sitter i my2011 lämnar Max effekt vid 2900rpm
D5204T3 som sitter i my2012 samma motor som D4 my2013 lämnar Max effekt vid 3500rpm det ger den ett bättre körbarhet, gör ganska stor skillnad på en diesel som har ett kort användnings register. My2012 fick även s/s som gör att
skatten blir billigare.

Mitt intryck av motorn, är absolut ingen raket, men räcker absolut till.
Bra med vrid gör att den känns stark. Omkörningar är inga problem.
Har förr åkt Autotech trimmad volvo, så är ju klart att det är skillnad, men upplever inte D3 slö.
Är nöjd med förbrukningen också, ligger på ca 0,5.
Åter igen, tusen tack för infot :) Hade inte förväntat mig att folk skulle ta sig tid och faktiskt hjälpa en på detta viset, tack!

Well, om jag tummar på r-design och kanske går för en import, så kan jag ju köra på d4-d5 eller t4-t5 istället med summum-paket i bästa fall.
Vet dock inte hur pass bra idé det är med importen.
Misstänker att man kan ändra om språket på mätartavlorna/färddatorn osv?
Kan också säga ifall du inte vet, att det är stor skillnad på stolarna på en vanlig v60 och en R-design. Mer skålade och stoppade med formskum.
Värt å veta att väljer du läder i en R-Design my2011 så är det standard stolar, läder till sportstolarna kom my2012.
D3/D4 är samma motor från my2012-2014 om man väljer 5an.

Rent personligen så hade jag varit försiktig med en import, såg många skräckexempel när jag jobbade på volvo verkstad.
Sen om du köper en på en volvo handlare å sköter servicen så har du maskinskadeförsäkring upp till 15000mil om du har den försäkrad hos volvia å det är ju en ganska skön trygghet.
#950068
mikebike skrev:Aldrig mer diesel.
Känns som att generalisera lite väl hårt, finns väl både pest och kolera bland alla varianter av dieselmotorer men vem kan inte gilla en go diesel med ett maffigt bottenvrid?
Jag har haft fyra olika, kan säkert såga någon av dem rätt hårt, mest då den specifika motorn, inte bränslet...
#950214
P210 skrev:
mikebike skrev:Aldrig mer diesel.
Känns som att generalisera lite väl hårt, finns väl både pest och kolera bland alla varianter av dieselmotorer men vem kan inte gilla en go diesel med ett maffigt bottenvrid?
Jag har haft fyra olika, kan säkert såga någon av dem rätt hårt, mest då den specifika motorn, inte bränslet...
Nuvarande bensinaren har 480 Nm....
D5:an var helt död under 1500 rpm, och med rejält turbolag.

Den enda fördelen med diesel är att man inte behöver tanka lika ofta.
Knatter och vibrationer kan jag vara utan.

Den främsta orsaken till bytet, tillbaks till bensin, var stanken (från värmaren).
Så visst handlar det om bränslet, samt om de egenskaper som en dieselmotor gärna har.
#950216
Mccartney skrev:Har ägt en v70 2.5 FT och en XC70 D5 och jag säger aldrig mer en D motor:)
Jag körde XC60 D5 tidigare, före den en V70 AWD 2.4T och innan dess en V40 T4.
Slutsats: AWD är ett måste, diesel bör undvikas. :wink:
#950592
simonhalmstad skrev:Detta kanske inte är ett alternativ men ändå, känns som att det kanske skulle kunna göra ett ok klipp på den, ca 10.000 mil S80 T5 manuell Summum MY12, 4-cyl 240hk, snabb & hyffsat snål på bränsle, billig att serva, låg skatt, sensus & bra utrymme i bilen. :P

https://www.kvd.se/auktion/alla/Volvo/S ... 0hk/641997
Kan någon med användare hos kvd kolla vad priset blev?

För en vanlig Svensson som ej kör p&arin[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]