- tis 17 feb 2015, 01:23
Är det någon som vet hur mycket det krävs från en baslåda att utlösa airbagsen i en bil?
Moderator: Moderatorer
VolvoAndreas1 skrev:Är det någon som vet hur mycket det krävs från en baslåda att utlösa airbagsen i en bil?Hur skulle det gå till? Airbags har ett antal sensorer och kriterier som måste uppfyllas innan airbagen tillåts att utlösa och jag ser inte hur en sub skulle kunna generera dessa.
VolvoAndreas1 skrev:tänkte mest på om kraftiga vibbrationer kan utlösa den? :)Nej, ytterst osannolikt.
grillchips skrev:Kraftiga vibrationer KAN utlösa den, det såg vi ju i en Top Gear-special när bland annat Clarkson kör en.. R-modell av något slag, där ena airbagen i dörren löstes ut pga vibrationerna. Skulle dock vilja se det som ett extremfall, har själv åkt på vägarna i Afrika och vi slapp airbagstrul men desto fler punkteringar på ballongdäck.Om det är det avsnittet jag tror du menar så kör ju clarkson en BMW som airbagen löser ut på.
Samtidigt vågar jag nog iofs påstå att det är skillnad i detta läge då det är mer smällar i chassit pga vägen istället för vibrationer medelst bas. Men visst, inget är omöjligt förstås. ;)
Däremot har jag heller aldrig sett att airbags varit ett ämne vid ljudbygge i bilar. Absolut aldrig.
grillchips skrev:Kraftiga vibrationer KAN utlösa den, det såg vi ju i en Top Gear-special när bland annat Clarkson kör en.. R-modell av något slag, där ena airbagen i dörren löstes ut pga vibrationerna. Skulle dock vilja se det som ett extremfall, har själv åkt på vägarna i Afrika och vi slapp airbagstrul men desto fler punkteringar på ballongdäck.Man kan inte använda Top Gear som referens, de fejkar det mesta för att det ska hända något i showen. Argentina bråket var den första verkliga "händelsen" på många år.
Samtidigt vågar jag nog iofs påstå att det är skillnad i detta läge då det är mer smällar i chassit pga vägen istället för vibrationer medelst bas. Men visst, inget är omöjligt förstås. ;)
Däremot har jag heller aldrig sett att airbags varit ett ämne vid ljudbygge i bilar. Absolut aldrig.
Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]
Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]