Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70volVo01
Har en V70 -01 där batteriet laddades ur. Efter mycket krångel fick jag ditt batteriladdaren och batteriet är nu fulladdat. Nu börjar problemet...
Jag startade bilen utan problem, inga larm förutom "halvljus fram" visas. Gick ut ur bilen och försökte låsa med fjärrkontrollen - inget hände. Hämtade den andra fjärrkontrollen - inget hände. Bilen låser ej. Prövade med nyckeln manuellt i förardörren, då låstes enbart denna dörr. Kollade samtliga säkringar, alla är okej. Försökte låsa passagerare- och bakdörrarna från insidan - funkar ej. Öppnade en dörr (av dessa) i taget och tryckte ner låsknappen, höll dörrhandtaget öppet och stängde dörren - dörrarna låsta. Låser med nyckeln även förardörren. Bagageluckan fortfarande olåst. Finns inget nyckellås på luckan, hittar heller inget invändigt.
Nu kommer det märkliga: När jag trycker på "lås upp" på fjärrkontrollen öppnas samtliga dörrlås, ljudet låter precis som alltid. Nytt försök att låsa - inget händer.
Jag har hållit på ganska länge nu, öppnat och stängt alla dörrar flertal tillfällen. Innerbelysning slocknar som vanligt. Har även ringt Volvo och Mekonomen - men dem har ingen aning vad det kan vara.
Någon här som har en idé? Jag måste sälja bilen och det brinner... Kanske någon här som vill ha bilen i befintligt skick och fixar problemet själv? :-)
Tacksam för alla svar.
av Neonknight
Hej !

Det här kanske kan hjälpa, jag postade detta i en annan tråd i 900 sektionen.

Jag har en 945 -98 classic själv sedan nästan 11 år och på min så pajjade centrallåset för några år sedan och jag är lite osäker på exakt hur det yttrade sig, men har för mig att det var att det inte antingen låste eller låste upp, vill minnas att det fungerade åt ena hållet.
Efter lite felsökande kom jag på att det var switchen i förardörrens lås som talar om för centrallåset om förardörren är låst eller olåst och därmed låser eller låser upp centrallåset som var fast i ett läge och därmed gav centrallåset felaktig info om förardörrens lås.

Min lösning blev lite av en hillbilly lösning, men helt gratis och mycket enkel :D :lol: . Vad jag gjorde var att helt enkelt koppla loss kabeln bakom dörrpanelen som känner av läget på förardörrens lås, det var nämligen så fiffigt att den hade separat kabel/kontakt och drivningen av låset en annan, så det var bara att sära på en kontakt. Den enda nackdelen är att man inte kan låsa förardörren med nyckel och aktivera centrallåset (nyckel låser nu endast förardörr), men vem f-n använder nyckel när man som du och jag har larm och fjärr och det funkar ju perfekt nu :lol: .

Antar att man i mitt fall i alla fall kanske behöver byta låset för att repa felet helt seriöst om man skulle vilja det.

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]