Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

valln skrev:Yaniz, jag tror absolut inte du behöver vara orolig för att multiremmen ska brista på en 2.5T om du följer bytesintervallet.
Vad jag vet är det noll (0) incidenter på forumet vad gäller multirem och haveri på en 2.5T (utan etanol).
Jag önskar att du har rätt, valln. Har själv läst i stort sett samtliga trådar i ämnet på forumet och själv startat en något provokativ tråd för att locka fram reaktioner från folk som har erfarenheter av och kunskap i detta förargerliga fenomen:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=111737

Kontentan tycks vara att tidiga dieslar samt en och annan FT drabbas. Ingen har dock kunnat redogöra för anledningen till varför just dieslar och ft drabbas?
Yaniz skrev: Kontentan tycks vara att tidiga dieslar samt en och annan FT drabbas. Ingen har dock kunnat redogöra för anledningen till varför just dieslar och ft drabbas?
Ska in med vår FT på 6000-milaservice om ett par hundra mil och jag får väl helt enkelt be mecken att titta lite på remmarna. Tror absolut inte det överhuvudtaget är vanligt med dessa haverier och vid 6000 mil borde det vara än mer ovanligt, för att inte säga osannolikt :wink:
Vet inte om det är samma med remmarna men tidiga (tom 09) modeller är tydligen betydligt mer drabbade när det gäller A/C kompressorer.
Hursomhelst ska man nog vara lite lyhörd för om motorn får ett skärande, kvittrande ljud, oavsett vilken modell man har, och omedelbart ta sig till närmaste verkstad.
De bärgade bilen till verkstaden, jag ringde ner dagen efter och berättade incidenten så sa han något med "Jaha, den röda bilen". Då hade en bil till kommit in med remproblem så det finns nog en del andra bilar med samma eller liknande problem. Tror detta dock var en diesel.

Känns lite surt när man följer serviceschemat och detta händer. Hade väl kanske inte reagerat om den hade gått 16'000 mil men 6'000 mil är lite väl snålt. Verkar dra med sig annan skit med! Jag slog av motorn bara sekunden efter att jag hörde att det rasslade till. Kan tänka mig skadan om man är ute och kör och inte märker det direkt.
Yaniz skrev:
valln skrev:Yaniz, jag tror absolut inte du behöver vara orolig för att multiremmen ska brista på en 2.5T om du följer bytesintervallet.
Vad jag vet är det noll (0) incidenter på forumet vad gäller multirem och haveri på en 2.5T (utan etanol).
Jag önskar att du har rätt, valln. Har själv läst i stort sett samtliga trådar i ämnet på forumet och själv startat en något provokativ tråd för att locka fram reaktioner från folk som har erfarenheter av och kunskap i detta förargerliga fenomen:

Kontentan tycks vara att tidiga dieslar samt en och annan FT drabbas. Ingen har dock kunnat redogöra för anledningen till varför just dieslar och ft drabbas?

Vill minnas att du fick bra på skallen av några FT ägare när du dristade att påstå att även FT hade samma problem.
Men simpelt bara att hålla lite koll på grejerna och ylar remmen så byt. de flesta med lite vana fixar ett sådant byta enkelt.
oldtimersmc skrev:
Yaniz skrev:

Vill minnas att du fick bra på skallen av några FT ägare när du dristade att påstå att även FT hade samma problem.
Men simpelt bara att hålla lite koll på grejerna och ylar remmen så byt. de flesta med lite vana fixar ett sådant byta enkelt.
Då minns du fel. Har aldrig påstått något sådant, bara konstaterat att dieslar var överepresenterade. Skulle vara intressant att höra varför det i så stor utsträckning drabbar dieselmotorer samt bevisligen en och annan FT?
Yaniz skrev:Skulle vara intressant att höra varför det i så stor utsträckning drabbar dieselmotorer samt bevisligen en och annan FT?
De är väl de motorerna som har haft störst försäljningsvolym, så antalet fel/antalet sålda bilar kanske inte skiljer så mycket. Om du valde 2.5 FT som tjänstebil så tror jag att förmånsvärdet blev 20% lägre jämfört med 2.5 T, så 2.5 T är väl igentligen en udda motor och därför hittar du inte så många med haverier. De 4 & 6 cylindriga motorerna har väl allesammans kamkedja?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]