Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Doffen
Trodde nå ikke Volvo leverte biler uten prep lengre... Er du sikker på at den ikke er forberedt? Men skal jo også sies, på lastebiler så er det ikke en gang snakk om DAB ennå ifra fabrikantene.. DAB er stort her til lands, men ikke ute i verden.. Og hit til landet går det lite volum med biler
Användarvisningsbild
av SagaPer
Doffen skrev:Trodde nå ikke Volvo leverte biler uten prep lengre... Er du sikker på at den ikke er forberedt? Men skal jo også sies, på lastebiler så er det ikke en gang snakk om DAB ennå ifra fabrikantene.. DAB er stort her til lands, men ikke ute i verden.. Og hit til landet går det lite volum med biler
Om du leser hele tråden så får du forklaring på når biler produsert for Norge fikk standard DAB-prep (fra 2010). I Sverige har det vært et tilleggsvalg å velge DAB-prep. Når denne forberedelsen ble standard i Sverige vet jeg ikke. Jeg vil anta at det er temmelig mange tusen biler der ute som mangler denne forberedelsen for DAB. Følger du med i tråden så får du flere svar. Jeg henger på saken mot Volvo i Norge.
DAB eller förberedelse för var tillval när jag köpte min 2012. Jag beställde varken det ena eller det andra. Det var måhända dumt, men in Sverige har ju digital radio dött ut nästan fullständigt.
Användarvisningsbild
av Steffe3
apersson850 skrev:DAB eller förberedelse för var tillval när jag köpte min 2012. Jag beställde varken det ena eller det andra. Det var måhända dumt, men in Sverige har ju digital radio dött ut nästan fullständigt.
Mja, det finns ju, och ska tas beslut i år om hur dom ska gå vidare med det.
apersson850 skrev:Jo, jag vet att det existerar, men det är ju bara på några obskyra orter som utsändningar går att ta emot. Om man har en mottagare, alltså.
Obskyra orter som hela Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå.

http://www.teracom.se/Sandarinformation ... italradio/
PGS skrev:Hei

Jeg har en Volvo V70 MY14 uten dab prep, helt utrolig dårlig at Volvo ikke kan ettermontere DAB i en 2014 modell.
Volvo måste väl ha en lokal organisation i Norge som kunde ha krävt detta som standard på alla bilar sedan 2012 eller liknande. 2017 har väl ganska länge varit känt slutdatum i Norge.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:
apersson850 skrev:Jo, jag vet att det existerar, men det är ju bara på några obskyra orter som utsändningar går att ta emot. Om man har en mottagare, alltså.
Obskyra orter som hela Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå.

http://www.teracom.se/Sandarinformation ... italradio/
Helkass, Nada-Zero täckning över vattnet ser man på kartan. Funkar inte i båten alltså.

Eftersom det är helt nya band för DAB med dubbelt så hög frekvens som FM så måste man ju bygga ett helt nytt nät över hela Sverige med 6 ggr så många master som FM har idag och det lär nog ta tid. (Finns det ens budget till detta ???)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]