Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lulle24
Tjena

Har problem med min 240 b230f. Skulle starta upp han efter ha stått ett tag men han startade ej. Ingen gnista och inga soppa får han. Har bytt tändkablar fördelare tändstift o stift
Soppa pumpen fungerar om man drar direkt ström till den. Någon som har haft samma problem. Tacksam för snabbt svar för måste ha igång så fort som möjligt.
av Rådlös
Ingen gnista och ingen bensin är just vad som händer när vevaxelgivaren inte fungerar. För du har väl vevaxelgivare? Det är samma sak om du har Hallgivare i fördelaren.
Eller enklare sagt, vilken årsmodell är det, före eller efter 1 juli 1988? Är det före så har du Hallgivare i fördelaren. Är det efter så har du vevaxelgivare. Dom gör samma jobb, men med lite olika teknik. Fungerar dom inte så blir det ingen gnista eller bränsle.
av lulle24
Rådlös skrev:Ingen gnista och ingen bensin är just vad som händer när vevaxelgivaren inte fungerar. För du har väl vevaxelgivare? Det är samma sak om du har Hallgivare i fördelaren.
Eller enklare sagt, vilken årsmodell är det, före eller efter 1 juli 1988? Är det före så har du Hallgivare i fördelaren. Är det efter så har du vevaxelgivare. Dom gör samma jobb, men med lite olika teknik. Fungerar dom inte så blir det ingen gnista eller bränsle.

Får ändå inte igång den, ger fortfarande ingen gnista eller att soppa pumpen startar... Vad kan det vara för fel då??
av lulle24
Rådlös skrev:Har kollat vevaxelgivaren/Hallgivaren?
Aa har bytit ut vevaxelgivaren, gjorde ingen förändring.
Det går att bygla förbi soppapumpsreläet och har ström fram till tändspolen. Kan tändmodulen ha gett upp?
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du vevaxelgivare, kan du "ta ut" felkoder. Det han vara till hjälp

Mvh
Lennart
av lulle24
lennarte skrev:Har du vevaxelgivare, kan du "ta ut" felkoder. Det han vara till hjälp

Mvh
Lennart
Provade det. Men fick inte ut några folkoder. Kanske gjorde på fel sätt. Tryckte ned knappen 1 sekund medan jag hade satt i det ensamma stiften i något utav hålen.
Den blinkade aldrig.
Men nu låter soppa pumpen, och ger gnista ibland, när jag slår på ttändningen, och kanske ger en gnista när jag kör runt startmotorn...
Men den start iallefall inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=31891
Läs igenom detta. Om du får det till att fungera är det en bra hjälp på vägen. Det är samma på alla 2/7/900 modeller från årsmodell -88B. Tidiga modeller har bara stift "2" och "6" inkopplat (bränsle och tändning), senare modeller har fler. En del modeller har 2 st boxar. Du kan även "köra" ett program som kontoillerar funktionen av några saker (b.la. vevaxelgivaren). Så för du "kläm" på detta kan du börja utesluta saker det inte kan vara. Detta kan också vara ett bra (och billigt) hjälpmedel,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-15142/

Mvh
Lennart
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]