Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wooxer
flyvert skrev:Bytte på min V70n-04 runt 5000 mil.
Innan haveriet lät den som ett tröskverk, mer illa med tiden.

"Vålvå-åriginal"
Har inte hört några missljud alls från min motor, skulle precsi backa ut från parkeringen och när torkaren svepte bakrutan så hängde den sig halvvägs och ville inte fungera mer sen!

Har kollat säkringen idag och den var hel så det är ju antingen motorn eller kabelhaveri som är felet!

Forskar vidare :)
av wooxer
Allt tyder på att motorn har gett upp, har kollat lite på JBD och de hade en begagnad motor för strax över 1200:- inkl frakt!

Men lämnar de någon garanti på sina grejor dom säljer?
Den begagnade motorn kommer från en -04 men om det som min Volvohandlare säger så håller de inte mycket mer än ca 3 år tydligen!
av wooxer
Ingen som har koll på hur lång garanti Jönköpings Bildemontering lämnar på sina delar?
Användarvisningsbild
av camaro69
Det är klassisk RH-garanti på elektriska prylar.

Ta bort din trasiga motor och provkör den. Oftast brukar det vara att salt och skit trängt in så det kärvar.

Här kommer en verklig klassiker till sin rätt. Med våld och vaselin så fungerar det.
Har lagat ett flertal torkarmotorer åt kompisar. Till 99,9% brukar axeln kärva. Knacka ur axeln. Fram med borrmaskin och borra ur all skit. Fram med fukttåligt fett och smörj. Tillbaks med axeln och montera tillbaka.
Provkör motorn.

Vips, så har du sparat minst 1000 kronor. på mindre än en timmes arbete.

Varför göda en redan tjock gris? = Bilskrotarna

Blir bara förbannad när jag tänker :evil: på deras sjuka prissättning med halva nypriset på begagnade delar.
Här kan man snacka om att det mjölkas pengar ur bilister. :evil: :twisted:

Grejor som dom fått, eller tagit betalt för att ta emot, säljs till svinaktigt dyra priser. Sen friskriver dom sig från, så gott som all reklamationsrätt.

Fy fan. :evil:
av Kena
Håller med, nya kläder säljs på rea 50% rabatt, beg bildelar utan garanti och tveksam livslängd i bästa fall 50%. Nä köp nytt eller laga det du har.
Användarvisningsbild
av gundj
Torkaren la av i min -00V70, det var kablaget mellan kaross o lucka.
Kostade inte skjortan men nästan, tror kablaget gick till 6-700:- + arbetet.
av wooxer
camaro69 skrev:Det är klassisk RH-garanti på elektriska prylar.

Ta bort din trasiga motor och provkör den. Oftast brukar det vara att salt och skit trängt in så det kärvar.

Här kommer en verklig klassiker till sin rätt. Med våld och vaselin så fungerar det.
Har lagat ett flertal torkarmotorer åt kompisar. Till 99,9% brukar axeln kärva. Knacka ur axeln. Fram med borrmaskin och borra ur all skit. Fram med fukttåligt fett och smörj. Tillbaks med axeln och montera tillbaka.
Provkör motorn.

Vips, så har du sparat minst 1000 kronor. på mindre än en timmes arbete.

Varför göda en redan tjock gris? = Bilskrotarna

Blir bara förbannad när jag tänker :evil: på deras sjuka prissättning med halva nypriset på begagnade delar.
Här kan man snacka om att det mjölkas pengar ur bilister. :evil: :twisted:

Grejor som dom fått, eller tagit betalt för att ta emot, säljs till svinaktigt dyra priser. Sen friskriver dom sig från, så gott som all reklamationsrätt.

Fy fan. :evil:
Det du skrev gav mig en tankeställare.. blir nog till att riva ner motorn och se om jag kan få liv i den igen!
Borde ju inte va helt omöjligt!
av wooxer
gundj skrev:Torkaren la av i min -00V70, det var kablaget mellan kaross o lucka.
Kostade inte skjortan men nästan, tror kablaget gick till 6-700:- + arbetet.
Är det precis uppe vid gångjärnet du syftar på då eller?
Syns ju en bit kabelstam där på båda sidorna som är lagda i nån gummi inklädd historia!?
Användarvisningsbild
av gundj
Det går tydligen en kabelpiska från under innertaket ut i bakluckan, kablarna böjs sönder i den efter ett tag.
Eftersom jag inte bytte den själv kan jag tyvärr inte ge mer utförlig info.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 26
Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]

Halvljus