Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lundah
Hej.

Startar bilen kall:
Vinande ljud på tomgång och om man duttar på gaspedalen så blir vinandet lite högre, trycker jag mer på gaspedalen så hör jag det inte.
Låter lite som en dammsugare eller att man blåser i en flaska..
https://www.sendspace.com/file/29cfvt ladda ner filen och lyssna.
Hörs även när man stannar vid rödljus tex eller står i garaget.
När motorn kommit upp i temperatur så hörs det inte.

Inte lätt att lokalisera ljudet, låter som överallt inne i motorrummet.
Börjar fundera på tjuvluft..

Osäker om ljudet uppstod före eller efter att jag upptäckte ratten/servon lät när jag svängde, visade sig vara styrservooljan som i princip var slut och den har jag fyllt på.

Det är inte radion som viner, inte alls samma sorts vinande.

Volvo v70 2.4

Bytt för en vecka sen olja, filter och oljefällan samt slangen som går upp till oljepåfyllningslocket.

Behöver verkligen er hjälp och om ni har tips..
av reverend
Kan inte ladda ner filen pa jobbet, men min styrservo hade ett vinande ljud med gammal olja, jag sog ut det mesta, fyllde pa och korde lite och ljudet forsvann. Kanske du behover spola ur din styrservo? Forsok med det och se om den blir tystare.

Annars har folk haft liknande problem med generatorn. Har du stetoskop att lyssna med?
av Lundah
startade bilen ståendes i garaget ( varm motor ) och då låter det inte när man bara stå på tomgång.
Om jag däremot gasar upp sen släpper så låter det lite påväg ner till/vid tomgång 800-900rpm.
Kall motor = tydligare ljud.
Provade stänga ACn och slog sen på då kom ljudet tvärt sen slog relät igång.
Generatorn är nog lurt då? Vet inte om den kan få någon sorts tjuvluft pga acn?

Upplever att ljudet minskat sen oljefällan byttes men ljudet finns än..

Stetoskop, har inget dock ...kanske får ordna...
Användarvisningsbild
av wissel
Bra Stetoskop är en lång skruvmejsel, hammare långt rör av metall....allt funkar....
av thekl
Kolla så att alla slangklämmor runt slangarna till oljefällan sitter åt ordentligt. Hade precis samma ljud som de på verkstaden avhjälpte genom att spänna en som satt dåligt.
av Lundah
OK.
Tack för tipsen.

Lyssnade nu på morgon och när bilen går ner på tomgång dvs under 1000rpm så börjar det låta igen.
Nu låter det lika mycket som... innan oljefällan byttes av verkstaden.
Jag drar upp oljestickan och ljudet slutar....
Det blir inget pysljud eller nåt annat iaf när man öppnar oljelocket eller oljestickan.
...
Oljefällan och membran? är membranet inne i oljefällan så jag vet att dom har bytt skiten?

I övrigt så går bilen bra än så länge...

suck?
av Lundah
Uppdatering.

Vid varm motor och man öppnar oljelocket så uppstår ljudet bara lite lite grann annars hörs det inte alls.
Det är inget tryck ut/upp ur locket och oljestickan vilket är positivt som jag förstår det då inte oljan skjuts ut m.m

Ska försöka ta en koll på slangarna och se över så det sitter som det ska i afton/kväll.

Bytt gummitätningen oljelocket..
Känslan är att luft trycks ut någonstans och orsakar ljudet vid kall motor sen vid varm så slutar det, men vad vet man..
av Lundah
Vid kall motor så känner jag att det blåser upp ur oljelocket. ( dvs då ljudet är )
När motorn blir varmare så blåser den inte upp där.

Sitter själva membranet som kan spricka i oljefällan? Oljefällan är ju bytt mhm...Kan motorn vara igensatt/kleggad?
Har försökt att titta runt oljefällan men så svårt att se hur det sitter, av vad jag kan se så är det bra.
av Lundah
Torkade lite i spjällhuset, dagen efter på morgonen så lät det bara lite.
Nu i morse när bilen stått sen igår kväll så hörde jag inget.
Eller så tar det bara tid innan det ger med sig.. Vet inte vad jag ska tro.

Men något kan jag ha kommit åt... Slang/spjällhuset.

Jag återkommer om jag hör ljudet igen.
av danlunds
Lundah skrev:Torkade lite i spjällhuset, dagen efter på morgonen så lät det bara lite.
Nu i morse när bilen stått sen igår kväll så hörde jag inget.
Eller så tar det bara tid innan det ger med sig.. Vet inte vad jag ska tro.

Men något kan jag ha kommit åt... Slang/spjällhuset.

Jag återkommer om jag hör ljudet igen.

Har ljudet upphört helt eller kommit tillbaka för din del?

Jag upplever exakt samma fenomen som du beskriver på min Volvo V50 1,8F från 2007.
Det uppstod helt plötsligt häromdagen, utan att någon varit inne och pillat i motorrummet eller liknande.

Skall göra en test med att rycka upp oljestickan eller öppna oljelocket och se om det blir någon skillnad.

Var sitter oljefällan och de slangar som går till den? Går det att se utan att riva ner hela motorrummet?

Tack på förhand!

Funderade du också på en Subaru Solt[…]

Jag har ingen aning om sådana sensorproblem […]

Stefans 968

Fick hem plåtarna idag. IMG_1338.jpeg

Dåligt batteri?

Nu är det bytt.