Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Det finns ju olika dumpventiler
Öppna , återcirkulerande och en blandning av det halvt öppen halvt återcirkulerande.
Det är ju en smaksak om man gilalr att höra det pysande ljudet från saab o audi med mera.
Personligen gillar jag det.

Jo det finns ett par sidor med elektroniska dumpventiler man kan köpa.
Du kan koppla "dumpventilen" via en knapp eller till vakuum slangen så den dumpar vid ett visst varvtal

testa med http://www.sunamiturbo.com/
Obs du får inte med tjejen på bilden
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Några grundläggande fakta bara.

-Luften passerar först genom luftfiltret för att bli ren.

-Sedan genom LMM som mäter hur mycket luft som går genom motorn.

-Sedan genom turbon - IC - Gasspjäll och så in i motorn.

Alla har en "dump" för när tubon har fått upp varvet och du släpper gasen kommer turbon att snurra på några sekunder innan den saktar av.

Då turbon fortsätter "trycka på luft" mot det stängda gassjället så blir det högt tryck och turbon bromsas brutalt.

ALLA motorer har en dump som öppnar en kanal ock låter luften ledas tillbaka till insuget på turbon igen så den bara cirkulerar runt.

Resultat, du slipper övertrycket och turbon forsätter snurra så ifall du ger gas igen på nästa växel är den redan upp i fart.

Så är i princip alla bilar byggda från fabrik.

Sliter du bort den dumpen och sätter dit en som dumpar fritt ut i luften så händer följande.

LMMen mäter att massor med luft "konsumeras" och drar på bensinen för att hålla rätt blandning, det är ju inte sant för lufetn dumpas ju bara rätt ut. Motorn får får helt fel blandning och surar bara med risk att tex pajja katten och tappad effekt.

Men det låter ju ball....

På en tävlingsbil har man ingen LMM utan en VPC som "fattar att man dumpar luft fritt" och därför inte häver in bensin vid fel tillfälle.
av Kena
En fråga från en ventilationsingejör. En fläkt som man stryper luftflödet för, före eller efter fläkten(läs turbo) tok bromsas väl inte? den går ju superlätt eftersom den inte har någon luftmassa att förflytta. Testa med dammsugaren hemma, håll för slangen och lyssna på motorn. Vad är då skillnade om man inte skulle ha någon dump och gasspjället stänger, alltså samma som med dammsugaren. Den borde alltså tokvarva om jag är rätt informerad, eller?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kena skrev:En fråga från en ventilationsingejör. En fläkt som man stryper luftflödet för, före eller efter fläkten(läs turbo) tok bromsas väl inte? den går ju superlätt eftersom den inte har någon luftmassa att förflytta. Testa med dammsugaren hemma, håll för slangen och lyssna på motorn. Vad är då skillnade om man inte skulle ha någon dump och gasspjället stänger, alltså samma som med dammsugaren. Den borde alltså tokvarva om jag är rätt informerad, eller?
Gasspjället sitter efter turbon (tvärt emot om du håller för dammsugarslangen som sitter före fläkten). När det stänger kommer turbon att jobba för livet med att försöka pressa in luft som ju stoppas av det stängda spjället.

Korka igen utblåset ett tag på dammsugaren så får ju motorn jobba livet ur sig.

Har man riktigt högt varv/tryck på turbon kan man faktiskt sabba turbon av tryckstöten/övertycket (compressor surge) om ventilen inte öppnar som den ska.

Kompressorhjulet kan komma upp i +100.000 rpm. Om man då blockerar flödet så kan tryckstöten som kommer tillbaka far in baklänges i turbon så tar hjul/axel/lager mycket stryk.
av Kena
Jo exakt jag förstår vad du menar, men du skrev att "turbon bromsas brutalt" det borde vara tvärt om eftersom den fungerar som fläkt. Ingen massa att förflytta i insugsdelen= fläkten snurrar jättelätt.
av Kena
Tittade lite på nätet, jag hade fel, nu vet jag hur det funkar.
Användarvisningsbild
av Honke
VolvoB20 skrev:Några grundläggande fakta bara.

-Luften passerar först genom luftfiltret för att bli ren.

-Sedan genom LMM som mäter hur mycket luft som går genom motorn.

-Sedan genom turbon - IC - Gasspjäll och så in i motorn.

Alla har en "dump" för när tubon har fått upp varvet och du släpper gasen kommer turbon att snurra på några sekunder innan den saktar av.

Då turbon fortsätter "trycka på luft" mot det stängda gassjället så blir det högt tryck och turbon bromsas brutalt.

ALLA motorer har en dump som öppnar en kanal ock låter luften ledas tillbaka till insuget på turbon igen så den bara cirkulerar runt.

Resultat, du slipper övertrycket och turbon forsätter snurra så ifall du ger gas igen på nästa växel är den redan upp i fart.

Så är i princip alla bilar byggda från fabrik.

Sliter du bort den dumpen och sätter dit en som dumpar fritt ut i luften så händer följande.

LMMen mäter att massor med luft "konsumeras" och drar på bensinen för att hålla rätt blandning, det är ju inte sant för lufetn dumpas ju bara rätt ut. Motorn får får helt fel blandning och surar bara med risk att tex pajja katten och tappad effekt.

Men det låter ju ball....

På en tävlingsbil har man ingen LMM utan en VPC som "fattar att man dumpar luft fritt" och därför inte häver in bensin vid fel tillfälle.
Ja du har helt rätt i det mesta du skriver, men att bilen skulle paja! Njaä.

Jag tycker nog du ska ringa till MTE dom har en annan uppfattning är du har.
Svaret jag fick när jag var där o uppgraderade programvaran i min förra bil var att det inte är någon som helst fara vid normal körning, hård som lugn körning.

Så tipset till alla er som vill montera är att ring till de olika trimföretagen typ MTE, Autotech o hör vad de har att säga. Många av dom är ju ingenjörer i ämnet och håller på med motorer o motorstyrning varje dag till skillnad från de flesta på alla olika forum.

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]