...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NayaBeach
Hur kör ni? Verkar vara lokala specialare i olika städer?

Hur blinkar ni? Filval?
Hur funkar det utanför sverige?

Jag, till exempel väljer ofta filen jag ska lämna rondellen i direkt från start(Om filanvisning innan rondell inte säger annat), men det verkar inte uppskattas av alla. Byta fil inne i rondellen(vänster in och lämna höger - alltså byta fil mitt i tvåfilig rondell) känns inte alltid rätt eller säkert. Iallfall inte om man kör utanför sveriges gränser eller om det är mycket trafik som vill få plats.
Och, vem ska lämna företräde om du, säg är i vänstra filen i en rondell och vill lämna och alltså måste gå in i höger? Har då inte bil som befinner sig i högra filen företräde? Många har ju fått lära sig att göra filbyte inne i rondell som nämt tidigare - alltså gå vänster om du ska till "vänster" och sen bryta ut i höger och lämnna rondell. Men gör man det i TEX Paris blir man ju mördad.
av rid54
Vid körfältsbyte ska man hjälpas åt och det innebär att den som ser att någon vill byta fil (ger tecken...) förväntas underlätta manövern. Det är normalt inte tillåtet att "köra om till höger" och det gäller nog i cirkulationsplatser också, dvs det ska inte behöva uppstå konflikter för att man använder det "inre" körfältet i cirkulationsplatsen och sedan byter fil för att lämna. Att köra i ytterfilen mer än 180º tycker jag personligen är lite B, man är onödigt i vägen för andra som kanske bara ska ett snäpp (alltså typ 90º) och då kan använda ytterfilen. Det viktigaste är att försöka köra tydligt och om man inte vet hur blinkersen funkar ska man inte röra den, dvs hellre ingen blink än att blinka vänster och köra ut ur rondellen...

Och utomlands... man får nog helt enkelt känna sig för och först läsa på reglerna. Tror att i Estland har man väjningsplikt INNE i cirkulationsplatsen mot dem, som vill in.
B200ft svårstartad

Nummer 2 på bilden

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]