NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#949313
Hej!
Vi har just bytt till en Volvo V50 Classic DRIVe 2011. Den är trevlig på alla sätt och vis, men det är några detaljer som är oklara! Därför tänkte jag samla dem här nu i förhoppning att få klarhet i funderingarna :)
Det kan hända att det finns trådar om några av dessa saker redan, men kör på ändå. :-)-)
1. Det viktigaste till först. Bilen har vid flertalet tillfällen börjat rycka och knycka, ganska hårt, vid landsvägs- och motorvägsfart(typ 80-110, varvtal ca. 2000 och 5:ans eller 6:ans växel). Inga speciella omständigheter vid några av dessa tillfällen. Inga accelererationer el.dyl. Bilens tidigare ägare körde mest korta sträckor(det var därför han bytte den berättade han, då vi ringde och frågade om bilen haft några fel, innan vi köpte den), så tanken om att det är partikelfiltret som regenererar slog mig, eftersom bilen nu körs ca 100 km/dag. Hur kraftiga knyckningar kan kännas vid regenerering? Dessutom borde väl bränsleförbrukningen stiga markant vid regenerering, och detta har vi inte noterat!?
2. Bilens språk (radio, kördator etc.): Går det enbart att ändra vid service (programvara)? Vi är finlandssvenskar så det skulle vara trevligt att byta till svenska.
3. Regnsensorn har jag upplevt att inte fungerar alls/torkar väldigt sällan! Hur fungerar den (instruktionsboken är väldigt flummig på den punkten), och går det att ställa känsligheten?
4. Bilen har ju bluetoothtelefon, som fungerar fint. Det enda problemet är att då någon ringer till en syns bara numret, och inte personens namn. Går detta att åtgärda? Namnet på personerna syns ju när man skall ringa till någon!
5. Belysningens automatläge har jag upplevt som konstigt, eftersom baklamporna är helt avstängda dagtid. Är det ens lagligt? I övrigt är belysningen helt suverän.
6. Då man stänger av bilen står det någonting (på finska) om att ''Rajoita suoja''= ''Begränsa skydd'' (typ). Vad betyder detta? Läste i instruktionsboken, och där flummade det någonting om larmet och om huruvida man sitter kvar vid bilen när man låser den... Kan någon förklara vad detta är!?
7. Bilen har fjärrstyrd dieselvärmare som tillval. Väldigt trevligt, men slår denna av sig själv under färd, eller måste man stänga av den själv med fjärrkontrollen när man åker iväg?

Tror det var allt! :D
#949326
3: Du justerar "känsligheten" på den högra spaken, det lilla vredet. Det justerar ju även torkarnas hastighet när du har intervall-torken på, men jag har min generellt ställt ganska högt då jag sällan intervall-torkar utan slår istället på sensorn. Så vrid upp den ett par snäpp. Dock är sensorn inte helt felfri, rutan kan vara torr medan det finns en skvätt vatten kvar över sensorn vilket gör att den fortsätter gå. En liten miss i designen där.

5: Det är meningen med automatläget. Det är "tyvärr" lagligt. Det fungerar uppenbarligen bra i övriga Europa men här i Norden (nåväl, här på forumet iallafall) är vi många som anser att det är ett jädra otyg. Exempel, vinter, ljust men mycket snöyra (tänk snödimma), då tycker bilen att det är ljust ute och slår således på DRL-lamporna och släcker baken. Idiotisk grej men full laglig.
Om jag inte minns fel så ska du kunna programmera om så att baklamporna lyser även med LED-lamporna (DRL) i fram men då får man åka till Volvo förstås. Det du kan göra är ju att vrida på halvljuset istället, så automatiken är avstängd. Då lyser både bak och fram (men då ur strålkastarna istället för DRL-lamporna förstås).

6: Jag är osäker här, men bilen klickar ju till en gång efter ett gäng sekunder när man har låst bilen (15 sec eller vad det nu kan vara). Om jag minns rätt så kan du i det läget inte låsa upp bilen inifrån, om du nu skulle råka bli kvar där inne. Kan det vara något sånt den vill "varna" för?
Meddelandet låter märkligt dock, så står det inte på min men det är säkert i sin ordning.
#949332
Nu har grillchips svarat på en del frågor under tiden jag skrev, men jag orkar inte skriva om så du får svar på vissa frågor 2 gånger.

Jag kan hjälpa dig lite eftersom jag har en liknande. Först en fråga: Kom Classic MY 11 i Finland. Den kanske liksom min är leveread 2011 men är MY12.
2. Jag är övertygad att du måste uppdatera språket vid verkstadsbesök.
3. Ja känsligheten går att ställa in med tumhjulet på torkarspaken.
4, Vet faktisk inte. en jag upplever att vissa nummer kommer upp med namn.
5. Jo det är lagligt. Det kallas för DRL och är det som man kom överrens om inom EU samtidigt som krav på belysning fram på samtliga bilar i alla länder i EU från och med 2011.
6.Det betyder att du kan trycka "Enter" när du stängt av motor och "Begränsat skydd" inträder. Frågan om Begränsat skydd kan du aktivera eller avaktivera i menyn. Begränsat skydd innebär att du kan lämna barn/hund i bilen när du låser den. Då sår inte BLL till och rörelsesensorn är inte aktiverad.
Fråga1 Kan jag inte hjälpa dig med eftersom jag inte upplevt det. Fråga 7 kan jag hjälpa dig med lite. Jag har inte fjärrstart, en direktstaren får man stänga av själv. Men tillskottsvärmarfunktionen stänger av när motorn kommit upp i arbetstemperatur. Har du ingen svenskspråkig instruktionsbok sån finns den att ladda ner från "nätet".

Ps. De negativa kommentaren från grillchips om DRL lagen (Fråga 5) delar inte jag som de flesta här på forumet kan intyga. Jag ,som har den funktionen, kan intyga att den automatisk slår om till halvljus vid alla för mig tänkbara tillfällen, oftast onödigt tidigt. Ds. :D
#949341
grillchips skrev:Jag är osäker här, men bilen klickar ju till en gång efter ett gäng sekunder när man har låst bilen (15 sec eller vad det nu kan vara). Om jag minns rätt så kan du i det läget inte låsa upp bilen inifrån, om du nu skulle råka bli kvar där inne. Kan det vara något sånt den vill "varna" för?
Meddelandet låter märkligt dock, så står det inte på min men det är säkert i sin ordning.
Jag undrar om du inte kan gå in i menyn och aktivera funktionen grillchips, om du vill ha den. Jag hade i alla fall den på min MY10 :|
#949345
Det är mycket möjligt Sven, det har jag faktiskt inte tittat så nära på. Mest varit inne och rattat kring det jag velat ordna för stunden och därmed inte fått någon helhetsbild av vad man faktiskt kan göra. Upptäckte nya saker så sent som häromveckan om jag ska vara ärlig. :oops: :lol:
#949347
danne5 skrev:1. Det viktigaste till först. Bilen har vid flertalet tillfällen börjat rycka och knycka, ganska hårt
Svårt för att tro att det är regenereringen, hör med volvoverkstaden.
danne5 skrev:Hej!3. Regnsensorn har jag upplevt att inte fungerar alls/torkar väldigt sällan! Hur fungerar den (instruktionsboken är väldigt flummig på den punkten), och går det att ställa känsligheten?
Jämfört med andra bilar jag haft med samma funktion upplever jag regnsensorn på V50:n som okänslig, man får skruva på känsligheten för att den ska börja torka, och sedan går den i stort sett konstant, då får man skruva igen för att den ska sluta. Och den inställningen som funkar i duggregn en dag är totalt fel nästa gång.
#949349
6. Är det en fråga som du får när du stängt av motorn i bilens stereodisplay?

Trycker du OK får du reducerat skydd på larmet. Rörelsesensorerna i kupén är avstängde. Trycker du Exit eller ingenting alls får du fullt skydd.
Du kan stänga av den påminnelsen. Vi har den på för ibland åker hundarna med i bilen och då vill vi inte att dom ska trigga larmet.
#949381
Dieselvärmaren stannar då den gått tiden till slut. Den har även en termostat som gör att den slår av om motorns arbetstemp är tillräckligt hög. Du behöver inte stänga av den när du åker iväg, det är bara att lämna den igång. Jag brukar stänga av min några minuter efter avfärd när mätarnålen klättrat upp till normalläge.
#949459
Ang DRL-funktionen.

Baklamporna förblir släckta, som sagt, när vredet står i Auto. Jag har även kollat med min PST på Volvo och han har inte hört och kollat runt och meddelar att det finns ingen mjukvara som kan aktivera baklamporna när DRL är aktiverat.
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde ger-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]