Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Waizguy
Tänkte skrota bilen då det inte är värt att laga den trasiga rutan.
Tänkte derimot plocka på mig lite av diverse reservdelar och tänkte höra vad som är mest värt att ta?
Vad brukar pajja på en sån här bil?
Vad är eftertraktat?

Bilen ska skrotas på firma så jag antar att den lär vara intakt vad gäller kaross och att motor, växelllåda och katalysator lär vara kvar.

Tips önskas
av Waizguy
Amandaqueen skrev:Är det bara en ruta som är sönder på den ? inga andra fel ? vad säger ditt försäkringsbolag ?
Även några andra små fel som går på några hundringar.
Ingen idé att prata med försäkringsbolaget då jag endast haft trafikförsäkring.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Beror ju på... är det en turbo kan du ju plocka turbon.
Sen beror det ju på om du tänkt införskaffa en ny 850, eller x70. Inte så mycket som passar på en x70 dock som inte är slitagedelar.
Plocka för att sälja, nja, det är det inte värt anser jag. Fast har du inget bättre för dig så...

Enklaste svaret är väl "plocka det du tror du kan behöva".
Användarvisningsbild
av SvenB
Är det inte så att om bilen inte är komplett, får man ofta betala för att få lämna den för skrotning :?:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SvenB skrev:Är det inte så att om bilen inte är komplett, får man ofta betala för att få lämna den för skrotning :?:

Det är väl relativt... Är det en tom kaross så är det nog inte många som är sugna på att komma och hämta den iaf. Men kan man frakta iväg den själv så tar nog dom flesta emot den om dom har platsen.
av MickeM
Hej.

Vad man sparar vid skrotning beror ju också på vad man är för person.
Är man som jag, dvs, en hempulare med det ena och det andra med och utan motor, så behöver man mycket "bra att ha".

Jag har alltid tagit ur allt sådant som är skapligt universal från bilar jag skrotat.

Tex:
Ev Extraljus.
Generatorn. (Många traktorer i min familj. Tre st har generator från bilar som skrotats)
Batteri om det är värt att ha.
Säkringar och reläer. (Inga större pengar, men bra att ha plötsligt, och väldigt irriterande att inte ha hemma)
Fina vakuum/vattenslangar.

Jag har även klippt ur längre kabelhärvor, så jag har flera nystan med kabel i olika dim och färger till annat småfix.

Naturligtvis så mycket bensin/diesel som möjligt. Funkar utmärkt i gräsklippare/traktor.

Sen har jag (för länge sedan) också skurit ur stora plåtstycken ur huv, tak, baklucka och dörrar för att ha till div rostlagning mm, men det kanske man inte ska göra längre. Det är nog kinkigare nu.

Jag tycker inte om att "slänga bort" något jag vet att jag behöver till annat.
Varför tex köpadyr kabel tre veckor senare till nåt projekt, när jag hade metervis i bilen som nyss skrotades...

Miljövänligt också, för allt har nyttjats.
Lagret är nästan tomt nu.

Att tänka på är, att man kan ev få en slant (knappast för en 850) eller i alla fall få den hämtad, för en hyffsat komplett bil, och få betala för att hämtas om den är ALLT för rensad.

Jag har levererat dom själv, och lämnat gratis, men det är ca 10 år sen.

Micke.
Användarvisningsbild
av SvenB
För 10 år sedan fanns ju skrotningspremien kvar. Då fick ju skrothandlaren i alla fall några kronor även för en "tom" bil. I dag vill dom nog ha så mycket som möjligt att sälja. I avtalet de har om producentansvaret stipuleras en komplett bil. Extrautrustning behöver givetvis inte sitta kvar.
av Waizguy
Lucif3r skrev:Beror ju på... är det en turbo kan du ju plocka turbon.
Sen beror det ju på om du tänkt införskaffa en ny 850, eller x70. Inte så mycket som passar på en x70 dock som inte är slitagedelar.
Plocka för att sälja, nja, det är det inte värt anser jag. Fast har du inget bättre för dig så...

Enklaste svaret är väl "plocka det du tror du kan behöva".
Det är ingen turbo på denna och jag har en annan 850 på g så det är väl lite därför som jag ville plocka dyra/vanliga fel- saker.
Sälja va mer saker som kanske är svårare att få tag i, eller som är onödigt dyra på skroten, databoxar? absbox?, jag vet inte.
Klart att man inte har något bättre för sig med en bil som ändock kommer rensas och lämnas till plåtpressen strax :D

MickeM skrev:Hej.

Vad man sparar vid skrotning beror ju också på vad man är för person.
Är man som jag, dvs, en hempulare med det ena och det andra med och utan motor, så behöver man mycket "bra att ha".

Jag har alltid tagit ur allt sådant som är skapligt universal från bilar jag skrotat.

Tex:
Ev Extraljus.
Generatorn. (Många traktorer i min familj. Tre st har generator från bilar som skrotats)
Batteri om det är värt att ha.
Säkringar och reläer. (Inga större pengar, men bra att ha plötsligt, och väldigt irriterande att inte ha hemma)
Fina vakuum/vattenslangar.

Jag har även klippt ur längre kabelhärvor, så jag har flera nystan med kabel i olika dim och färger till annat småfix.

Naturligtvis så mycket bensin/diesel som möjligt. Funkar utmärkt i gräsklippare/traktor.

Sen har jag (för länge sedan) också skurit ur stora plåtstycken ur huv, tak, baklucka och dörrar för att ha till div rostlagning mm, men det kanske man inte ska göra längre. Det är nog kinkigare nu.

Jag tycker inte om att "slänga bort" något jag vet att jag behöver till annat.
Varför tex köpadyr kabel tre veckor senare till nåt projekt, när jag hade metervis i bilen som nyss skrotades...

Miljövänligt också, för allt har nyttjats.
Lagret är nästan tomt nu.

Att tänka på är, att man kan ev få en slant (knappast för en 850) eller i alla fall få den hämtad, för en hyffsat komplett bil, och få betala för att hämtas om den är ALLT för rensad.

Jag har levererat dom själv, och lämnat gratis, men det är ca 10 år sen.

Micke.
Jag är också en hemmapulare, en sån som anses "snål" i mångas ögon för att jag inte vill slänga fungerande saker, skänka går dock bra.
Relä/säkringar och tömma bilen helt på diverse glödlampor har jag redan gjort :) onödigt att skicka med nya H4 lampor o annat även om de styck inte kostar så mycket.

Bra att du skrev de där med vaccumslangar hade i min glömska glömt att jag nyligen bytt hela insugssidan och typ allt är volvo orginal, fick specialbeställa vissa saker som gick under "classic-reservdelar" på volvo.
Jag behöver såklart inte Få betalt när bilen skrotas men jag vill heller inte Betala för skrotning om jag inte behöver så därför låter jag vitala delar vara.

Någon som har en humm om "typ" vad gränsen går innan de kräver betalt för skrotning? Vad de i så fall ungefärligt brukar ta?
Kaross, motor, växellåda, katalysator och stora inredningsdetaljer lämnas orört.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vart gränsen går törs jag nästan lova varierar från skrot till skrot, men om kaross, motor och drivlina, samt inrending(stolar+i-bräda) är kvar i den så finns det ju iaf lite värde i den "för en skrot".
Bara framstolarna brukar dom ju sälja för en 500-1500kr styck beroende på skick(enl. bildelsbasen för några månader sedan).

Men som sagt, det varierar garanterat från skrot till skrot, och område till område.
T ex bor du i en glesbyggd med 1-2 skrotar, och området vimlar av 850is i trafiken, så är nog den skroten betydligt mer intresserad av 850delar än om det bara gick folkvagnar eller liknande i samma område.
Och sen som sagt beror det ju på om du kan frakta den själv till skroten, eller om dom måste komma och hämta den.

En helt annan sak som slog mig när jag gic[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]