Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lägg upp ljudfilen, för alla som har betalat 50k så kan det iaf vara "kul" att höra sången :D
Tog inte mer än 1timma att byta rem och spännare på garageuppfarten.

Artikelnummer
Rem (generator-->ACkompressor): 30777431
Rem (servopump-ACkompressor): beror på chassi#. tror det bytte till 3-spårig skiva på senare.
Spännare: 31258153
Tog en bild där remmen ska sitta och laddade även upp ett ljudklipp från situationen då remmen gick av.

Det är remmen närmast generatorn som är av, den yttre är fortfarande hel.

Är alltså detta en av multiremmarna som sitter precis intill varandra?

Vad driver var och en av dessa?

Nu kommer jag åtgärda detta, men måste man oroa sig i framtiden?

Ljudklipp från rembrottet:
https://www.youtube.com/watch?v=izXrDh4xY-E

Bild:
Bild
Senast redigerad av 1 pjaar, redigerad totalt 0 gånger.
Jag måste bara fråga en sak av ren nyfikenhet. För en tid sedan var det en ägare till en V70 2.5 FT här på forumet som hade råkat ut för brusten rem med påföljande motorras ett antal gånger (tror det var minst 3 gg på kort tid, helt groteskt osannolikt).

Det är väl inte den bilen vi pratar om? Du har händelsevis inte köpt den bilen ? Se länk nedan:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... averi+igen
Yaniz skrev:Jag måste bara fråga en sak av ren nyfikenhet. För en tid sedan var det en ägare till en V70 2.5 FT här på forumet som hade råkat ut för brusten rem med påföljande motorras ett antal gånger (tror det var minst 3 gg på kort tid, helt groteskt osannolikt).

Det är väl inte den bilen vi pratar om? Du har händelsevis inte köpt den bilen ? Se länk nedan:

Nej, inte samma bil. Har haft min sedan 1'500 mil och har i dagsläget gått 6000 mil. Har inte haft några problem innan och den är fullservad. Är sista månaden som det börjar kvittra om remmen och helst vid kyla. Hade tänkt åka ner till min Volvo-verkstad nu i veckan och kolla upp det då jag hade börjat läsa om missljud från remmar på dessa modeller.
pjaar skrev:
Yaniz skrev:Jag måste bara fråga en sak av ren nyfikenhet. För en tid sedan var det en ägare till en V70 2.5 FT här på forumet som hade råkat ut för brusten rem med påföljande motorras ett antal gånger (tror det var minst 3 gg på kort tid, helt groteskt osannolikt).

Nej, inte samma bil. Har haft min sedan 1'500 mil och har i dagsläget gått 6000 mil. Har inte haft några problem innan och den är fullservad. Är sista månaden som det börjar kvittra om remmen och helst vid kyla. Hade tänkt åka ner till min Volvo-verkstad nu i veckan och kolla upp det då jag hade börjat läsa om missljud från remmar på dessa modeller.
Be verkstaden titta på remskivorna när de ändå ska byta spännare och rem. Arbetet är simpelt och går att göra på en kafferast för en van mekaniker. Kolla så att inget av remmen blivit kvar i motorn dvs att remmen är hel, förutom brottet. Har remmen trasats sönder, så måste de söndertrasade delarna hittas alternativt kamremskåpan avlägsnas för att säkerställa att någon del inte riskerar att hamna i kamremmens löpbana. F ö är jag övertygad om att motorn är intakt i övrigt.
Yaniz skrev:Be verkstaden titta på remskivorna när de ändå ska byta spännare och rem. Arbetet är simpelt och går att göra på en kafferast för en van mekaniker. Kolla så att inget av remmen blivit kvar i motorn dvs att remmen är hel, förutom brottet. Har remmen trasats sönder, så måste de söndertrasade delarna hittas alternativt kamremskåpan avlägsnas för att säkerställa att någon del inte riskerar att hamna i kamremmens löpbana. F ö är jag övertygad om att motorn är intakt i övrigt.
Förhoppningsvis är det inga skador förutom remmen, men man vet aldrig. Bärgaren var och hämtade bilen precis och skulle ta den till verkstaden. Får ringa imorgon och höra vad de säger. Självklart ber jag de att kolla över lite extra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]