Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av k3m3rz
Tjena!
Har en 940 ltt -96 med 1031 axel med bilen diffar ändå!
Ställer jag fast den så enhjular den oftast men har jag fart och gör så hjulen spinner så diffar den och den diffar såklart också när jag sladdar!

Men om jag ställer fast den så spinner ena hjulet men åker jag iväg så diffar den.

Någon som kan förklara detta för mig?
av k3m3rz
Vi har andra ägaren på bilen, den gick som firmabil innan på pappas jobb så den har inte något eftermonterat :)

Blir bara förvirrad när jag tänker på hur den beter sig
Användarvisningsbild
av Nexus
Kan ju vara på väg rasa..... Innan min haverera diffa den så fint hela tiden :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Nexus
Kör du som man ska så lär bakaxeln leve längre än bilen i övrigt. Min fasters 740-90 har rullat över 50000 mil no problems
av k3m3rz
Tycker att det är konstigt att den håller på ochh ger upp för min förra 745 hade gått 38.000 mil och dem bakaxeln var hel men min 945 har bara gått 23.000 och aa den sjunger på sista refrängen
Användarvisningsbild
av P210
k3m3rz skrev:Tjena!
Har en 940 ltt -96 med 1031 axel med bilen diffar ändå!
- Ställer jag fast den så enhjular den oftast
- har jag fart och gör så hjulen spinner så diffar den och den diffar såklart också när jag sladdar!
- Men om jag ställer fast den så spinner ena hjulet men åker jag iväg så diffar den.

Någon som kan förklara detta för mig?
Vet inte om jag fattar dig fel men den beter sig väl helt normalt?
En axel utan diffbroms spinner lätt loss ett hjul om man står still och ger full gas/kliver av kopplingen snabbt.
Har du minsta fart eller kör runt i cirkel eller på blött/halt underlag och gasar på får du lättare bägge hjulen att spinna utan att diffen börjar jobba.

Står bilen still/svänger är det de gröna kugghjulen på bilden som börjar rotera, har axeln diffroms är det dessa kugghjuls rörelse som bromsas.
Bild

Enda skillnaden för en axel med diffbroms är att den kan bromsa ned den sida som spinner så du får bättre grepp vid start/hjulspinn utan att för den skull låsa diffen så du inte kan svänga..
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]