Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
Sleeper skrev:Det låter EXAKT som mitt ljud från stolens underrede!
Ja det låter varken som låsbygel eller klädsel på dörrstolpen iallafall.
av unlargo
Jag gick loss med silikonspray på skenorna i underredet, från fram- och baksida på båda sidor så gott jag kunde. Sprayade nog lite mer än nödvändigt. Sprayade även ner lite vid bältets fäste samt bälteshållaren på andra sidan (honan med knappen på). Nu är pippifågeln äntligen avlivad. Tyst och fint hur mkt jag än försöker framkalla ljudet. Får tacka så mycket för tipsen!!
av least
unlargo skrev:Jag gick loss med silikonspray på skenorna i underredet, från fram- och baksida på båda sidor så gott jag kunde. Sprayade nog lite mer än nödvändigt. Sprayade även ner lite vid bältets fäste samt bälteshållaren på andra sidan (honan med knappen på). Nu är pippifågeln äntligen avlivad. Tyst och fint hur mkt jag än försöker framkalla ljudet. Får tacka så mycket för tipsen!!
Sprayade du ner i hon-delen (med den röda knappen)? Silkonspray är inte lämpligt att spraya ner där, det sitter en sensor för "bälte på/av" där. Risken är att SRS-systemet kan spöka om denna sensorn blir påverkad.
av Enhörningen
Jag har precis samma irriterande gnissel i min xc60, jag har efter en del letande hittat att det kommer från bältets infästning i stolen på vänster sida.
Tar man tag i den del som kommer upp från stolen och vickar fram och tillbaka så kan man få fram samma ljud, men inte alltid, väldigt irriterande.
av unlargo
Mjaha, inte helt enkelt detta. Visar sig att pipet är tillbaka om än i något mindre utsträckning. Det finns där ibland, då och då. Låter möjligtvis lite lägre, och mer sällan. Men det kommer och går när man kör över ojämnheter. Bättre men inte helt bra än. :twisted:
Användarvisningsbild
av Sleeper
Testa att smörja alla rörliga delar genom att åka fram och bak med stolen, vinkla fram och bak ryggstödet osv så att silikonet får en chans att hamna rätt. Det var den metoden som slutligen rådde bot på mitt pip. Nu är det nyligen tillbaka intermittent efter ett halvår, som det brukar bli när man använt silikon. Jag ska ta tag i det när pipet blir regelbundet igen.
av Dpblad
Kunde lika gärna varit jag som startat denna tråden... bra sugen på att avliva mitt pip också.
Jag har åkt med det sedan i höstas och hade bilen på verkstad för att smörja alla dörrar som ett försök. Verkar vara temperaturberoende och stört omöjligt att framkalla vid någon typ av felsökning.
Men så äntligen idag, så lyckades jag få fram pipet genom att hoppa(!) ordentligt i förarstolen och kunde konstatera att det nog kommer ifrån underredet. Mer precist än så kunde jag inte få fram, vilket förvisso just då saknade betydelse i min lycka över det stora framsteget på vägen mot slutet av pip-plågan.
Till råga på allt så tittar jag in på jagrullar efter min årslånga frånvaro - och får se denna tråd! Generiskt fel eftersom det dyker upp flera just nu?
Det enda som saknas nu är att ytterligare lokalisera mer exakt var i stolsunderredet det lilla gnisslet kommer ifrån. Att kladda ner hela alltet på chans känns inte lockande.
Idéer?
av Gnisselbil
Jag har ett fruktansvärt gnisslande inne i kupén som jag har haft i flera månader nu, kommer och går när man kör i gupp och ojämn väg ,ibland så pass mycket så det gnisslar även på plan väg, provade studsa upp och ner i baksätet nu när jag läst alla era kommentarer och då fick jag fram ett gnissel, HOPPAS!!! att det försvinner efter jag smort varenda pinal i baksätet.. v70 D5 2011
av robiwan
Har samma problem i min XC70 (-14), kommer och går och ibland är det så högt att jag skulle behöva hörselkåpor. Kan inte forcera det genom att studsa upp/ner i förarstolen, och det känns som det kommer precis bakifrån förarstolen. Driver mig till vansinne. Ska testa tipsen.

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]

Solenoid b4b

Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Am[…]

Har nu kört ca 30mil, samt 'kört vå[…]