Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMupp
lpsaro skrev:Jag har haft min v70 D4 vea automat my15 i tre veckor nu och är rätt så besviken på bränsleförbrukningen. Har nu kört 70 mil och ligger på 0,87 l/mil. 70 % stadskörning 30% landsväg. Jag hoppas verkligen att siffrorna förbättras efter några hundra mil? Volvo uppger ju 0,53 vid ren stadskörning!!!Jag kör lugnt och fint för det mesta. Dessutom har det osat riktigt bränt vid två tillfällen då bilen också ryker mer än vanligt. Är det normalt?
Den kommer gå ned i förbrukning när den är inkörd.
av oldtimersmc
Jäverhammar skrev:FWD - AWD.... ;)
Four wheel Drive :D
Bjuder på den.
Användarvisningsbild
av Robbi
lpsaro skrev:
Den kommer gå ned i förbrukning när den är inkörd.[/quote]

Och när är den det?[/quote]
Min har gått 800 mil nu och förbrukningen började dippa vid 300 och har dippat ännu mer nu. Det brända kan vara dieselvärmaren som går igång automatiskt för att ge extravärme vid minusgrader. Det kan också vara rening av partikelfiltret, normalt alltså. Stadskörning är ju där automaten är som törstigast.
av Arbetaren
Robbi skrev:
Arbetaren skrev:Som en jämförelse kan jag inflika att jag kör på 0:59 nu (enl bilens uppgifter). Har kört ca 700 mil. D4 VEA med 8-stegade lådan.
Stämmer ju ganska bra med mina siffror. Vad för bil?
Det är en V70 :)
av Arbetaren
Robbi skrev:
lpsaro skrev:
Den kommer gå ned i förbrukning när den är inkörd.
Och när är den det?[/quote]
Min har gått 800 mil nu och förbrukningen började dippa vid 300 och har dippat ännu mer nu. Det brända kan vara dieselvärmaren som går igång automatiskt för att ge extravärme vid minusgrader. Det kan också vara rening av partikelfiltret, normalt alltså. Stadskörning är ju där automaten är som törstigast.[/quote]

Jag märker oxå att förbrukningen gått ned undan för undan har iof inte kört någon långkörning nu på ett tag. Det var samma för mig den första tiden
det kan osa riktigt ordentligt när man kliver ur bilen :)
Användarvisningsbild
av apersson850
oldtimersmc skrev:
Jäverhammar skrev:FWD - AWD.... ;)
Four wheel Drive :D
Bjuder på den.
Den vedertagna förkortningen är 4WD, förmodligen för att undvika just den förväxling du nu gjorde.

När bilen eldat upp sot i filtret kan man känna en lukt som påminner om brända bromsar runt bilen, efter körning.
av Mamel
DN testade D4 VEA i en XC60 för ett par veckor sedan och beskrev den uppgivna bränsleförbrukningen som närmast åtalbar, när den jämfördes med den verkliga.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Mamel skrev:DN testade D4 VEA i en XC60 för ett par veckor sedan och beskrev den uppgivna bränsleförbrukningen som närmast åtalbar, när den jämfördes med den verkliga.
Alla kan ju trösta sig med att fordonsskatten bestäms av den uppgivna bränsleförbrukningen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag testade att köra min dagliga pendling (ca 20 mil) med en MY15 S60 D4 VEA aut. Nollställde räknaren och hade farthållaren på samma hastighet som jag brukar ha. 5.6l/100km blev det med 16" dubbdäck. Dagen efter körde jag med min MY15 XC60 D5 aut Black-R och fick 8.6l/100km med 18" friktionsdäck.

Vädret var likvärdigt båda dagarna, runt 0 grader.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]