Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMupp
Oavsett hur geartronic fungerar med kontrollerad slirning eller inte, så verkar den nya lådan så otroligt mycket snålare. Så något klurigt måste de gjort med den nya. Min virriga idé med tråden var att man kanske kunde använda "best practice" från den nya lådan för att programmera om den gamla att bli snålare.

Men funktionen på geartronic är det för övrigt verkligen inget fel på. Jag älskar automat, otroligt skönt att slippa bry sig om växling. Särskilt i kökörning vilket vi har gott om i Stockholm. En sträcka den verkligen står ut på, är Essingeleden som jag kör varje morgon. Där blir det sällan stillastående utan trafiken varierar mellan kanske 10kmh till 60 kmh. Där är automatet helt överlägsen manuell låda.

Även kökörning i uppförsbacke är en plåga med manuell. Man lider med den stackars kopplingen som måste ansättas i dragläge gång på gång.
av jpennerb
StringerBell skrev:
jpennerb skrev: typ 90-95% stadskörning men 5min längd på resorna till/från dagis, till/från affären osv.
Behöver du bil, övht?
Ja vad menar du?

Hur ska man få med sig 4st kassar med mat från affären och 3 blöjpaket? Hur kommer vi till våra vänner 10-15min bort? Hur tar vi oss runt på semestern? Hur tar man sig till sjukhuset med ungarna? Vi har två st små ungar samt en tredje på gång. Att inte då har bil gör allt väldigt krångligt.

För att man kör korta sträcker försvinner inte behovet av bil!

Men för mig som cyklar för det mesta kör jag inte bil på vardagarna och ibland går det veckor.
av wärnsjö
Tack för infon..en sådan låda måste väll vara mest bränsle ekonomisk??
jag funderar på att byta vill helst ha en v70 awd har åkt volvo i många år.Men har börjat titta på audi Quattro tycker v70 awd är för dyr i skatt när det ändå är så ny bil skulle gärna vilja ha en vea awd men det finns ju inte
Användarvisningsbild
av crumpets
Momentum skrev:-Lock-up is possible for gears 2, 3, 4, 5 and 6.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&start=19

Stämmer. Den 6-växlade har lockup från tvåan.
wärnsjö skrev:Tack för infon..en sådan låda måste väll vara mest bränsle ekonomisk??
Det behöver de inte vara. Allt beror på implementationen. Det finns idag vanliga automatlådor som är lika bra eller bättre än dubbelkopplingslådor. ZF 9 och 8-speed-lådorna är grymma. Tror även aisinlådan volvo kör med kommer visa sig riktigt bra men jag tror aldrig den blir i paritet med ZF. De är kungarna av automatlådor.
Användarvisningsbild
av EjS
jpennerb skrev:
StringerBell skrev:
jpennerb skrev: typ 90-95% stadskörning men 5min längd på resorna till/från dagis, till/från affären osv.
Behöver du bil, övht?
Ja vad menar du?

Hur ska man få med sig 4st kassar med mat från affären och 3 blöjpaket? Hur kommer vi till våra vänner 10-15min bort? Hur tar vi oss runt på semestern? Hur tar man sig till sjukhuset med ungarna? Vi har två st små ungar samt en tredje på gång. Att inte då har bil gör allt väldigt krångligt.

För att man kör korta sträcker försvinner inte behovet av bil!

Men för mig som cyklar för det mesta kör jag inte bil på vardagarna och ibland går det veckor.
Stringerbell menar det är bättre du köper en tråkig bostad i en förort 100 km utan för Stockholm och sittar i kö 3 timmar pr. dag som alla andra.

Då är alting okay för då går bilen mycket längre på litern ;)
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]