Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Bilbatteriet laddas inte fullt ut under körning. Det märks särskillt nu när det är vintertid. Startmotorn låter slö när den ska dra igång bilen. Har bilen stått avstängd med innebelysningen på i någon timme går bilen inte att starta. Bilbatteriet är köpt hos Volvo för två år sedan. Kör nästan alltid längre sträckor (minst 3 mil) med bilen. Laddade batteriet externt senast den hade laddat ur, och batteriet blev fulladdat och bilen gick igång piggt, sen efter en tid återkom tröttheten.

Jag undrar om felet kan sitta i generatorn? Kan det vara kolen i denna som behöver bytas ut, eller något annat?

Är tacksam för svar!

Hälsar,

Joel

Volvo 945 GL 1993
B230FD, manuell växellåda.
36900 mil.
Senast redigerad av 2 JGN248, redigerad totalt 0 gång.
Kan mycket väl vara det. Det är bara 2 skruvar bak på generatorn som ska lossas för att ta ut den. Sedan kan du titta på laddreg om den är sliten eller ej. De kostar bara nån 100 lapp på Biltema så du kan ta och byta och se om det hjälper. Man kan mäta på batteriets poler när motorn går på tomgång. Ska vara 14 tror jag. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... -63311009/
Jag skall inte döma ut ditt batteri innan det är kontrollerat, men ett batteri som inte blir fulladdat tar skada och åldras i förtid. Gäller även om det bara är två år gammalt. Det går för övrigt att ha ihjäl ett nytt batteri mycket fortare om man vill.
Men pröva med ny laddregulator och mät sedan på batteripolerna, som sicnarf har tipsat.
Här kan du se en bild på vad som gäller:

Bild
Låter helt klart som det kan vara generatorn som inte laddar ok då det funkat när du laddar med extern laddare, kolla först att du har ca 14 volt över batteriets poler när bilen går på tomgång, i så fall borde generatorn vara ok.

Ett annat teoretiskt alternativ som ingen nämnt är att det skulle kunna vara något som ligger och drar ström och laddar ur batteriet, men det verkar inte så sannolikt efter din beskriving och är heller inget som är intressant att utforska som första alternativ.

Bra och pedagogisk bild där Rådlös !
På 700 modellen sitter + kabeln till som går till kupén (+ plinten vid höger A-stolpe) och elcentralen (och tänd.lås) på muttersidan på + kabelskon. Vilket gör att båda muttrarna måste dras åt. Det gjorde 1 Volt i cigg.uttage när jag gjort rent och smort in, fast jag hela tiden haft 14V på batteriet. Kom på det när jag kopplade cigg.utaget på batteri + när jag skulle ladda batteriet genom cigg.utaget.

Mvh
Lennart
Hej,

Lite sen återkoppling! Köpte laddningsregulatorn till Volvo 740/940 som finns på Biltema (den som föreslogs längre upp i tråden). Mätte även laddningen vid tomgång och gaspådrag och det visade lite i underkant än vad som det ska vara. Plockade isär generatorn och såg efter det att laddreg. inte passade min. Läste efter det i reparationshandboken, och vissa modeller (min, år 1993) har en japansk generator och inte den vanliga från Bosch. Rengjorde den och slipade +, - kontakterna och nu laddas batteriet på ett tillfredsställande sätt! :)

Bugar och bockar för alla svar!

/J
Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Hej! Har som många andra fått strul me[…]