Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En kompis tog i med hylsnyckel med förlängt moment och så vips hade han fått den att snurra lite och då va de bara att banka ut den. :-)

Nästa problem nu är att vi inte får loss spindelledsdelen från hjulfästet. Kompisen skulle sticka hem efter stenhuggarmejsel för att försöka vidga klämman.

Några andra förslag?
Tack, alla!

Det gick utmärkt. Det svåra var inte att få på den nya, det svåra visade sig vara att få loss den gamla. Först var det problem med att muttern var rostig och att det enda som grep om den var en för kort hylsa. Jag sågade då av änden på bulten eftersom den ändå skulle bytas. Då nådde hylsan och jag lyckades vrida loss muttern. Sedan satt bulten så fastrostad att den inte rörde sig ur fläcken hur mycket jag än försökte skruva och slå på den. En kompis kom sedan och använde en hylsnyckel med längre skaft och kunde så få loss bulten. Nästa problem blev att få loss spindeln från fästet. Det gick med en stenhuggarmejsel och lite bank på länkarmen. Själva fastsättandet av nya länkarmen gick som susen. Bara att sätta på och skruva fast. Nu sitter den på.

Effektiv arbetstid: ca 4,5h. Men då är man amatör och har inte alla verktyg till hands...

:-)
Tack för hjälpen! :-)
TobbeViktor skrev:Såg ni till att dra åt länkarmen i "arbetsläge" också?

Yes, det gjorde vi. Men istället för att sätta på hjulet och hissa ner bilen så hissade vi upp hjulfästet. Vi hissade upp det så mycket att det nästan lyfte hela bilen. Då drog vi åt muttrarna ordentligt och jag försökte kolla med en enkel momentnyckel så att det inte blev för hårt, fastän flera har sagt att det inte är nödvändigt. :-)

Tack för tipsen!

/ Martin Book

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]