- lör 14 feb 2015, 10:57
#948895
Gäller en V70II 2.5FT, 2011, 6000 mil.
Ljudklipp från rembrottet:
https://www.youtube.com/watch?v=izXrDh4xY-E

Uppdatering 6:
Hämtade bilen för några dagar sedan. Alla remmar, kamrem och allt runt omkring är bytt så nu fungerar allt som det ska och det är inget kvitter. Motorn klarade sig som sagt utan några skador trots att kamremmen hade hoppat ett steg. Nu får man hoppas på många mil utan remproblem igen. Men kommer uppsöka verkstad ifall kvittret kommer tillbaka. Kollade upp intervallen för byte avv dessa delar en extra gång och det är vid 18'000 mil på min bil. Tycker att allt ska hålla till denna punkt, lite dubbelmoral om man säger att det är vanligt slitage!
Uppdatering 5:
En annan mekaniker på en annan verkstad hade hört om min bil på omvägar, han sa att det var ett känt problem på årsmodeller 2008 och framåt. Han tyckte att Volvo skulle ta sitt ansvar när dessa problem kom. Han jobbar mycket med Volvo och vet förmodligen vad han pratar om.
Återigen ringde Volvo-verkstaden, fick prata med en annan person idag. Han tyckte att det var tråkigt att det hade hänt redan vid 6'000 mil, han förnekade inte heller att problemet med multiremmen finns men detta berörde inte min modell. Han menade på att det var någon yttre åverkan, sten eller dylikt. Vissa bilar var det råttor som gnagt på remmarna. Sa även att fukt, snö och kyla gör åverkan på remmar (Va sa han!? Vi bor i Sverige men bilen kan ha problem med att klara vårat klimat).
Remmen var strimmlad och hade inte gått rakt av. Låter som den klättrat över för att bli söndertuggad för att fortsätta till kamremmen.
Uppdatering 4:
Pratade idag med Volvo-verkstaden idag. Blir som sagt kamremsbyte, tyvärr verkar kamremmen även hunnit kugga över. Multiremmen har tuggats sönder och verkar inte gått rakt av. I mina öron kan det låta som den inte har varit ordentligt spänd och kanske klättrat över. Hur som helst känns det inte roligt att denna rem kan göra så stor skada på tre sekunder. Sa även att det verkar finnas detta problem, personen sa då att det oftast var dieslar så det var inga motargument mot att problemen finns.
Enligt personen jag pratade med är det förmodligen inget som går på någon sorts garanti eller "godwill" men jag tycker fortfarande det är riktigt uselt att den bara går 6'000 mil. Han pratade även om att det kan vara stenar som gjort skada.
Vad tycker ni om detta?
Uppdatering 3:
Detta är med ett osannolikt inträffande, eller kanske man kan säga sannolikt eftersom det verkar vara ett problem med multiremmarna. När jag ringde till Volvo-verkstaden för att berätta varför min bil stod där, då säger servicemannen något i stil med "Jaha, den röda bilen med multiremsbrott". Han syftade på en V60 D3. Då tänkte jag att kommer det in sådana här fel hela tiden? Nu visade det sig att det är min arbetskamrat som jobbar på samma skift som mig, att det är hans Volvo V60 D3 2011 som multiremmen havererat för. Hans D3 har gått 9'000 mil, dock klarade sig allt annat förutom remmen. Hans hemstad ligger 10 mil från "min" verkstad så det är lite osannolikt att hans rem skulle gå sönder precis när hans bil körde förbi "min" verkstad. Trodde honom inte först, knappt än! Men han skulle ta med sig kvitton.
Uppdatering 2:
Nu har det visat sig att även kamremmen måste byta då den med tog skada. Har sagt till Volvo-verkstaden att det är dåligt att denna rem gick vid 6'000 mil när bytet är planerat vid 18'000 mil. Får se var detta slutar.
Uppdatering1:
Detta är tur i oturen skulle jag tro! Skulle lyssna varifrån missljudet kom ifrån så startade bilen och backade bakåt en meter. Gasade till lite lätt två gånger och remmen gick av, fullträffen är att jag spelade in ljudet från situationen. Slog självklart av direkt så förhoppningsvis är det bara remmen som gått sönder.n ska sitta och laddade även upp ett ljudklipp från situationen då remmen gick av.
Ljudklipp från rembrottet:
https://www.youtube.com/watch?v=izXrDh4xY-E
Uppdatering 6:
Hämtade bilen för några dagar sedan. Alla remmar, kamrem och allt runt omkring är bytt så nu fungerar allt som det ska och det är inget kvitter. Motorn klarade sig som sagt utan några skador trots att kamremmen hade hoppat ett steg. Nu får man hoppas på många mil utan remproblem igen. Men kommer uppsöka verkstad ifall kvittret kommer tillbaka. Kollade upp intervallen för byte avv dessa delar en extra gång och det är vid 18'000 mil på min bil. Tycker att allt ska hålla till denna punkt, lite dubbelmoral om man säger att det är vanligt slitage!
Uppdatering 5:
En annan mekaniker på en annan verkstad hade hört om min bil på omvägar, han sa att det var ett känt problem på årsmodeller 2008 och framåt. Han tyckte att Volvo skulle ta sitt ansvar när dessa problem kom. Han jobbar mycket med Volvo och vet förmodligen vad han pratar om.
Återigen ringde Volvo-verkstaden, fick prata med en annan person idag. Han tyckte att det var tråkigt att det hade hänt redan vid 6'000 mil, han förnekade inte heller att problemet med multiremmen finns men detta berörde inte min modell. Han menade på att det var någon yttre åverkan, sten eller dylikt. Vissa bilar var det råttor som gnagt på remmarna. Sa även att fukt, snö och kyla gör åverkan på remmar (Va sa han!? Vi bor i Sverige men bilen kan ha problem med att klara vårat klimat).
Remmen var strimmlad och hade inte gått rakt av. Låter som den klättrat över för att bli söndertuggad för att fortsätta till kamremmen.
Uppdatering 4:
Pratade idag med Volvo-verkstaden idag. Blir som sagt kamremsbyte, tyvärr verkar kamremmen även hunnit kugga över. Multiremmen har tuggats sönder och verkar inte gått rakt av. I mina öron kan det låta som den inte har varit ordentligt spänd och kanske klättrat över. Hur som helst känns det inte roligt att denna rem kan göra så stor skada på tre sekunder. Sa även att det verkar finnas detta problem, personen sa då att det oftast var dieslar så det var inga motargument mot att problemen finns.
Enligt personen jag pratade med är det förmodligen inget som går på någon sorts garanti eller "godwill" men jag tycker fortfarande det är riktigt uselt att den bara går 6'000 mil. Han pratade även om att det kan vara stenar som gjort skada.
Vad tycker ni om detta?
Uppdatering 3:
Detta är med ett osannolikt inträffande, eller kanske man kan säga sannolikt eftersom det verkar vara ett problem med multiremmarna. När jag ringde till Volvo-verkstaden för att berätta varför min bil stod där, då säger servicemannen något i stil med "Jaha, den röda bilen med multiremsbrott". Han syftade på en V60 D3. Då tänkte jag att kommer det in sådana här fel hela tiden? Nu visade det sig att det är min arbetskamrat som jobbar på samma skift som mig, att det är hans Volvo V60 D3 2011 som multiremmen havererat för. Hans D3 har gått 9'000 mil, dock klarade sig allt annat förutom remmen. Hans hemstad ligger 10 mil från "min" verkstad så det är lite osannolikt att hans rem skulle gå sönder precis när hans bil körde förbi "min" verkstad. Trodde honom inte först, knappt än! Men han skulle ta med sig kvitton.
Uppdatering 2:
Nu har det visat sig att även kamremmen måste byta då den med tog skada. Har sagt till Volvo-verkstaden att det är dåligt att denna rem gick vid 6'000 mil när bytet är planerat vid 18'000 mil. Får se var detta slutar.
Uppdatering1:
Detta är tur i oturen skulle jag tro! Skulle lyssna varifrån missljudet kom ifrån så startade bilen och backade bakåt en meter. Gasade till lite lätt två gånger och remmen gick av, fullträffen är att jag spelade in ljudet från situationen. Slog självklart av direkt så förhoppningsvis är det bara remmen som gått sönder.n ska sitta och laddade även upp ett ljudklipp från situationen då remmen gick av.
Senast redigerad av 17 pjaar, redigerad totalt 0 gång.