Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 D2 med 6-stegad Powershift tillverkad Nov-13 som i vissa situationer lägger i neutral-läge under körning.
Jag märker det genom att när jag gasar så varvar bara motorn utan fartökning. Enda sättet att bli av med situationen är att släppa på gasen, vänta ett tag och sedan gasa igen, då verkar växeln ha lagts i.

Situationen uppstår när jag sakta minskar hastigheten, tex på en 50-väg där jag kommer ifatt trafik och sakta motorbromsar och även ibland mjukbromsar ner från kanske 60 till 45-50 och ligger kvar i den hastigheten under ett tag och när jag då ska gasa upp igen så ligger ingen växel i.

Vid vanlig motorbroms från valfri hastighet och sedan gasar på så har det inte hänt någon gång.

Trivs annars väldigt bra med både bil, motor och växellåda,

Är det någon annan som råkat ut för detta ?
Den stora nyheten är att man kan spara upp till åtta procent i bränsleförbrukning genom att trycka in edrive-knappen. För då förvandlas bilen till en gammal Saab V4 med frihjul! Jo, ni läste helt rätt.
Om du inte har valt någon edrive funktion så tycker jag det låter som någon är trasigt
Släpper jag gasen så rullar den galet långt, men varvtalet sjunker inte till tomgång om det nu ska hända om den lägger i ett förmodat frihjulsläge?

Jag har däremot inget problem att den stanna i N när man försöker gasa igen.
ronnye skrev:Växellådan håller snurr på motorn så pass att det går att stänga av bränslet när man rullar. Därför går den inte ner på tomgång, men frihjul finns absolut om än en anpassad variant.

Va? jag hänger inte med. Det är ju så det fungerar på alla bilar när man släpper gasen.
Tanken med frihjul är ju att koppla loss motorn från växellådan och därmed rulla så långt som möjligt.
av rid54
Felbeskrivningen låter inte som det är någon normal funktion, utan ett fel. Om det är ett frihjul som inte greppar, eller om växellådan "glömmer" att lägga i en växel eller dra åt kopplingen eller nåt. Troligen behövs felsökning....

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]